Svar: Pludselig uro om natten
22. juni 2009
Alder:
7 mdr.
Kære Trunte
Det er rigtig dejligt at I har oplevet nogle nætter, hvor Sebastian har kunne sove igennem uden at blive ammet - og ja, han har naturligvis selv sagt fra, men samtidig har du så skruet amningerne om dagen ned og det lyder faktisk lidt som om at han har brug for en ekstra amning om natten...
Det er rigtigt at de fleste børn i 7 måneders alderen vil få deres mælkebehov dækket af 4 amninger dagligt, men disse ligger normalt tidlig morgen, eftermiddag, aften og sen aften så barnet for det første indtager mere mad i løbet af dagen og dernæst så barnet sover 5-7 timer uden mælk og ikke som hos jer fra 21-6.30 = 10 timer!
Mit råd er derfor at du ammer eller tilbyder en flaske sen aften for at se om ikke jeres dreng så atter begynder at sove lidt bedre. Uroen lyder for mig, som et reelt behov for væske / mælk :o)
En plan for dagen ser således ud:
Tidlig morgen 05/06: Ammes og sover lidt videre i mors seng.
Morgen 7.30-8: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9-9.30: frugtmos (jerntilskud), frisk frugt i hånden, vand af kop.
Formiddagslur
Frokost 12: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med mad i hånden, - ristede rugbrødsbjælker, agurke, kartoffelbåd eller lignende, som han selv kan sidde og bide i, opbløde med spyt osv. Vand af kop
Ammes og puttes til middagslur
Eftermiddag 15.30-16: En lille portion flerkornsgrød med frugtmos, frisk blød frugt i hånden at sutte på selv, vand af kop.
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk og udgangspunktet bliver stille og roligt mere og mere af jeres mad, det kan være lidt ris med lidt sovs, indmanden af en frikadelle (kød eller fiskedelle), lidt laks fra ovnen moses ned i grøntsagerne, får I millionbøf, kødsovs eller lignende, må han også gerne få noget af dette. Suppleres igen med kogte grøntsager, kartoffelbåde, agurk, brødskorper eller lignende i hånden, vand af kop.
Ammes og puttes til natten ca kl. 20, puttes på eget værelse
Sen aften 23-24: Ammes eller flaske og sover videre i sin egen seng på eget værelse.
Som du kan se så foreslår jeg at I fortsat putter ham på eget værelse og holder fast i at han godt kan sove i sin egen seng. Hen på morgenstunden er det så fint at han kommer ind til jer og bliver ammet. Så kan I lige trække tiden lidt mere og det vil være rigtig rart for jer alle at få en time ekstra om morgenen inden dagen starter.
Man kan dog ikke komme uden om at sollyset og fuglenes kvidren godt kan spille ind på hans lyst til at vågne og starte dagen, så måske skal I også have mørklægning i soveværelset ... :o)
I forhold til hans lyde og den lidt irriterende brummelyd, så handler dette sandsynligvis om at han lige nu begynder at registrerer mere og mere, hvordan man kan bruge lyde til at kommunikere med. Han øver sig både på de lidt dybe svælglyde og de høje skrig og det kan være en god idé at prøve at motivere ham til at sige en anden lyd, når han siger noget, I ikke synes så godt om. I stedet for brummelyd kan I måske lære ham at lave læbelyde, så I f.eks. siger "sikke du kan sige, mmmmm, kan du også sige pprrr, ppprrrr." På den måde anerkender I hans lyst til at øve lyde og bruge sin stemme.
Jeg håber I hermed er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke og rigtig god sommer :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske