Svar: Søvnproblemer 4 mdr
15. maj 2004
Alder:
4 mdr.
Kære Claire
i kan godt begynde at indføre fast putteritual for jeres søn, med den alder han har nu. Det er altid en god idé at gøre det samme aften efter aften, da børn elsker gentagelser og da det genkendelige giver tryghed.
Børn er ikke bevidst om ikke at ville sove, men kan blive overtrætte og dermed have svært ved at falde i søvn. Mange børn har behov for hjælp til at finde ro, og her er det vigtigt at man ikke forsøger med 117 forskellige ting i håb om at et eller andet virker, men beslutter sig for, hvordan man vil putte barnet og så gentager dette.
Det er altid vigtigt at se på sit barn og når banret gaber eller småklynker, så er det et tegn på at barnet er træt og kan puttes. Hvis jeres dage er meget ens, så vil jeres dreng sandsynligvis være træt på nogenlunde samme tidspunker hver dag og I kan derfor godt prøve at indføre faste puttetider. Hvis jeres dage er meget forskellige, så bliver I nødt til at se på ham og putte ham, når han virker træt.
Fortsat held og lykke med ham.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske