Svar: Väcka barnet på natten
22. juni 2009
Alder:
4 mdr.
Hej med dig
Hvis barnet er i stand til at indtage sit behov for mælk i løbet af dagen og trives godt, så er der som udgangpunkt intet i vejen for at lade barnet sove et længere stræk om natten. Det er rigtig dejligt for både mor og barn, hvis man kan få 4, 5, 6 timers sammenhængende søvn og med to børn kan jeg godt forstå at du sætter pris på det:o) Børn som trives skal som udgangspunkt ikke vækkes, men skal have lov til at sove, når de sover ...
Men du fortæller så, at din dreng ikke tager på i vægt og det er naturligvis ikke så godt. Det lyder jo som om at han så har brug for den ekstra flaske eller amning og jeg tænker derfor at du er nød til at give ham mælken.
Du behøver ganske givet ikke vække ham, mange børn vil faktisk kunne spise i søvne, når de mærker brystet eller flasken ved munden. Men du bør tage ham op og give ham ekstra mælk simpelthen for at sikre hans mælk- og væskebehov og således sikre at han atter begynder at tage på.
Så mit forslag er at du forsøger at holde dig vågen til kl. 22-23, så du kan give et ekstra måltid mælk inden du selv går i seng eller alternativt får far til at give en flaske sen aften, så du en gang imellem kan gå tidligt i seng og få dine sammehængende nattetimer, det lyder som om at i hvert fald den ene af dine børn har brug for ekstra mælk og således en ekstra flaske sen aften :o)
Fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske