Svar: Glas Mad
22. juni 2009
Alder:
8 mdr.
Hej med dig
Det vigtigste for mig er at børn spiser og forbinder det at spise med noget dejligt, noget hyggeligt og rart. Så betyder det mindre om mosen er hjemmelavet eller købt på glas :o)
Færdiglavet børnemad er bestemt ikke dårlig mad. De fleste retter man kan købe er økologiske og de er sammensat med stor omtanke for både smag, konsistens og den rette ernæringsmæssige sammensætning. De er udviklet så de passer til barnets behov i forskellige aldre og der findes rigtig stor variation, mange muligheder for at give sit barn stor smagsvariation. Faktisk vil jeg vove at påstå, at barnet nogle gange får mere varieret kost, hvis man køber forskellige færdiglave retter på glas - end hvis man laver mosen selv.
Selvom vi spiser sundt og varieret, så er det jo et faktum, at vi stadig ikke spiser fisk nok og mange familier spiser ofte heller ikke nok af de grove grønsager og rodfrugter - vores indtag af forskellige former for kål, persillerod, selleri, pastinak og lignende er ofte begrænset - men til små børn kan man købe mos på glas, som netop indeholder sådanne ting og dermed kan barnets kost faktisk blive mere varieret.
Men det betyder naturligvis ikke at børn så skal leve af færdiglavet mad, det er også vigtigt at barnet lære at spise dette samme som den øvrige familie og at barnet lærer at vi sidder om bordet og spiser, vi hygger os og har det rart og vi spiser samme mad :o)
Derfor er det en rigtig god idé at gøre som du gør - nemlig supplerer færdiglavet børnemad med jeres egen mad. Det er fint at give hende små stykker skinke, frikadelle, kylling eller lignende ved siden af mosen, ligesom du kan supplere med godt kogte pastaskruer ved siden af 'pasta med kødsovs' hvis du har købt dette. Stille og roligt skal hun så til at have mere og mere af den hjemmelavede mad og mindre af den købte.
Hun kan også sagtens få kogte grøntsager, kartoffelbåde eller lignende at gnave i om aftenen, hvis I andre får det og laver du f.eks. en kartoffelmos på sødmælk og I andre spiser dette med millionbøf eller lignende, ja så kan hun jo sagtens spise det samme.
Til frokost kan hun ved siden af grøntsagsmosen få rugbrødshapsere eller du kan bruge grøntsagsmosen som smørbart pålæg på brødhapserne, så du på den måde kombinere de to ting. Også her kan hun få kogte grøntsager, pastaskruer, små stykker frikadelle eller måske et stykke lasagne, hvis du har rester fra aftensmaden liggende, så er det godt at bruge det.
Så det er fint at blande det hjemmelavede med den industrielle mad i begyndelsen og så stille og roligt lade den hjemmelavede fylde mere.
Der er ikke umiddelbart mere fedt i den færdiglavede mad end der er i den hjemmelavede, som jo netop skal fedtberiges med smørklat, olie eller modermælkserstatning. Fedt-sammensætningen i den færdiglavede mad er udregnet til at dække barnets behov, opskriften er sammensat så barnets energibehov bliver dækket og derfor skal man ikke tilsætte ekstra fedtstof til færdiglavet børnemad.
Til sidst vil jeg lige nævne at jeg nogle gange hører: "Jeg kan sagtens få hende til at spise min hjemmelavede mos, hvis jeg putter den ned i et glas..." og det er naturligvis et skråplan. Det er altid vigtigt at maden serveres af en tallerken eller af en skål og ikke af et glas :o)
Jeg håber ovenstående giver lidt ro i sindet og fortæller lidt om hvad jeg tænker om færdiglavet børnemad :o)
Fortsat held og lykke og rigtig god sommer!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske