Svar: Hjælp til putning og nattesøvn
22. juni 2009
Alder:
6 mdr.
Kære Tina
Planen for dagen ser rigtig fint ud, så hold fast i de gode rutiner der :o)
Når din dreng skal sove, så har han lært at det foregår i tæt nærhed med dig, I ligger sammen i sengen og han ammes i søvn. Det er både nærværende og dejligt, det er rigtig trygt og rart. Derfor protesterer han naturligvis højlydt, når du prøver at putte ham direkte i egen seng og jeg tænker at du flytter ham til egen seng - enten for tidligt eller for sent.
For tidligt, når han ligger og græder i ½ time eller mere, for sent, når han får lov til at falde helt i søvn i din seng og så først flyttes over, når han sover tung.
Det er generelt en rigtig god idé at lære ham at falde i søvn der, hvor du ønsker han skal sove hele natten og det er generelt vigtigt at lære ham at sove uden at have sut eller bryst i munden, men i stedet med beroligende ord, kærtegn osv.
Du skal stadig amme ham og du må også gerne ligge dig med ham, eller du kan sidde med ham i favnen i soveværelset og amme ham siddende. Men du skal flytte ham over i hans egen seng, inden han falder helt i søvn, du skal altså flytte ham imellem de to tidspunkter, hvor du gør det nu - ikke når han er for vågen og naturligt protesterer og ikke når han sover tungt.
Se på hans øjne, lyt til hans vejrtrækning. Læg ham fra dig, når du fornemmer at vejrtrækningen er blevet roligere, langsommere og når du kan se at han er lige ved at falde i søvn og endnu ikke sover tungt, han misser med øjnene, de kører rundt i hovedet, han har tydeligt svært ved at fokusere og ligger mellem at være vågen og lige ved at overgive sig til søvnen. Lige præcis her, hvor han er vågne nok til at registrere at du flytter ham og træt nok til at sove videre, lige her putter du ham stille og roligt fra din favn ned i egen seng.
Bliv lidt hos ham, hold dine hænder roligt på ham, så han fornemmer at du stadig er der. Lad dine hænder have lidt vægt på hans krop, så der er lidt tyngde, vug ham blidt imens han ligger ned, stille og rolige, rytmiske bevægelser - hold ham i hånden, hold hans hænder ind til kroppen, så du hjælper ham med at finde fysisk ro - hvad du nu fornemmer at han har det bedst med.
Vågner han op og græder utrøsteligt, så har han måske ikke været parat nok, så må du tage ham op igen, bruge samme kærtegn, beroligende ord, evt. give ham brystet igen og atter forsøge at putte ham efter samme princip, så han stille og roligt lærer at overgive sig til søvnen i sin seng.
Det handler altså om at han stille og roligt skal vænnes til at sove i sin egen seng, netop ved at falde i søvn der - men at han ikke skal puttes før du er sikker på at han er træt til netop at kunne overgive sig til søvnen i sengen :o)
Håber ovenstående hjælper videre på vej, fortsat held og lykke med ham :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske