Brev:
Hidsigt temperament - 16 mdr.
22. juni 2009
Alder:
16 mdr.
Hidsigt temperament - 16 mdr.
Hej Helen
Tak for dit tidligere svar - det var en god hjælp :o)
Mit spørgsmål denne gang drejer sig om noget andet, nemlig temperament. Nu er Zacharias jo mit første barn, så det har godt nok overrasket mig meget, at så lille et menneske kan indeholde så voldsomme følelser og jeg begynder at spekulere på om det kan være normalt med så voldsomme udbrud... De kampe vi tager nu troede jeg først man skulle tage når barnet nåede 3-års alderen :o)
Hvis han ikke får sin vilje, bliver han meget hysterisk. Hvis jeg f.eks. ser ham kravle op på en af spisebordsstolene, så tager jeg ham stille og roligt ned, mens jeg forklarer, at det må han ikke fordi det er farligt. Han kvitterer så ved at hamre sit hoved ind i mit. Havde han været nede på gulvet ville han have hamret hovedet ned i gulvet. Havde han siddet i højstolen havde han hamret hovedet enten ned i spisebordet eller baghovedet ind i ryggen på højstolen. Han hamrer det lille hoved ind i alt muligt og jeg er ret bekymret for om der er noget galt med ham eller om det er helt normalt.
Jeg har læst nogle af dine svar til andre forældre med hidsige børn og der skriver du ofte, at man skal røre mere ved sit barn, nusse, kysse og tumle, så meget som muligt, så barnet kan mærke sig selv.
Problemet er at Zacharias aldrig har været noget nusse-barn. Han holder os kun i hånden, hvis han lige skal bruge hjælp til at komme over en forhindring, han gider kun sidde på skødet, hvis han er træt og er han ikke træt vrider og vender han sig for at komme ned. Han prøver også altid at komme væk når vi vil kysse ham. Både mig og faren leger med ham og kilder ham når vi er hjemme sammen, men det kan man jo ikke gøre non-stop hver aften. Har du nogle gode råd i denne forbindelse? Vi har altid tumlet meget med ham og nusset og kysset ham alt det vi kunne komme afsted :o)
Hvad stiller jeg op med ham, når han banker sit hoved ind i ting? Som det er nu, skynder jeg mig at stoppe det og taler stille og roligt til ham og forklarer ham, hvorfor han fx. ikke må slå på fjernsynet. Ofte kan jeg også aflede ham ved fx. at sige "neeej, har du set din fine bog herovre". Gør jeg det rigtige?
Her til aften har jeg været alene hjemme med ham fordi faren arbejdede sent og jeg tror der opstod omkring 10 situationer, hvor han ville hamre hovedet ind i et eller andet fordi han blev gal. Og det er på 3 ½ time! Kan det virkelig være rigtigt? Nogle gange gør han det også uden han er gal. I dag, da jeg havde haft ham i bad tumlede vi sammen inde i vores seng og pludselig begynder han så at hamre hovedet ind i muren. Hvorfor gør han det, sådan fuldstændig ud af det blå? Og når han jo var i godt humør?
Jeg håber du kan hjælpe endnu engang :o)
På forhånd tak for svar!
Hilsen
Camilla