Svar: Gråd før søvn - 5 mdr.
22. juni 2009
Alder:
5 mdr.
Kære V´s mor
Som udgangspunkt har jeg svært ved at skrive, at børn gerne må græde sig i søvn, da børn jo er en måde for barnet at give udtryk for at noget ikke er helt som det skal være og derfor noget man som forældre må reagere på ... men når det er sagt, så ved jeg også at nogle børn har brug for at græde lidt inden de sover ...
Det er som om at de har en eller anden form for overskudsenergi der skal ud og når så de har grædt lidt, så falder roen pludselig over dem og de sover rigtig fint derefter. Der er her normalt ikke tale om at barnet græder meget længe, det er en gråd som varer et par minutter og det er meget typisk at barnet ikke har brug for at blive taget op, holdt om eller lignende, måske trilles lidt i barnevognen - ikke gåtur, men bare trille lidt frem og tilbage - og så slapper barnet af og sover.
Så ja, en gang imellem græder børn lidt inden de skal sove og ja, det kan være helt normalt og helt okay, hvis det er en form for overskudsenergi der skal ud :o)
Men du skal naturligvis være meget opmærksom på hvordan din datter græder og du skal her stadig medtænke at hun måske nogle gange græder af andre årsager. Det kan f.eks. være hvis hun græder flere minutter og gråden tiltager i styrke. Overskudsgråden er ikke en ulykkelig gråd der tiltager men snarere en grædende klynken, hvor man godt kan fornemme at barnet er meget træt og 'bare' skal overgive sig. Den tiltagende og mere ulykkelige gråd skal man ikke overhøre.
Og ja - jeg tror både du og din datter kommer over det, hun bliver ikke ved med at græde inden hun skal sove. I takt med at hun bliver ældre, så bliver hun også bedre til at mærke på sig selv, hvad hendes behov er og så ændrer tingene. Det gælder både følelsen af at være træt og have behov for at sove, ligesom det gælder fornemmelsen af sult og mæthed. Tiden arbejder således også for jer i den retning og der er lys forude :o)
Jeg håber at ovenstående svar kan gøre dig lidt mere glad for at være på barsel :o) Stort knus herfra og rigtig god sommer.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske