Brev:
Mere sove(u)vaner
23. juni 2009
Alder:
9 mdr.
Mere sove(u)vaner
Kære Helen.
Først og fremmest mange tak for dit omsorgsfulde svar i forbindelse med min søns sove(u)vaner. Jeg er blevet bekræftet i, at det vi gør, er det rigtige, men jeg har dog alligevel et par spørgsmål.
Dagene er blevet bedre og vi er kommet ind i en god spise – lege – sove rytme. Når Noah skal sove er det dog meget forskelligt om han sidder op i barnevognen eller ligger ned, men vigtigst af alt, så elsker han sin barnevogn. Jeg har prøvet, at notere mig tidspunktet for hvornår han falder i søvn på og der er intet der giver mig en ide om hvornår jeg ”let” kan putte ham – desværre.
Aftenerne er stadig meget lange og forfærdelige. I går aftes var der pludselig noget der slog mig mens jeg tog Noah op for 120. gang for at trøste. Han græder fuldstændig ulykkeligt, men der er ingen tårer og det virker lidt som om at gråden efterhånden er noget han forbinder med det at skulle falde i søvn med. Han hidser sig selv op, øjnene flakker, arme og ben basker og så falder han endelig i søvn, for så to sekunder efter at begynde forfra. I går tog det mig tre kvarter at få ham til at sove og han var træt. Jeg har prøvet at følge dit råd med at have hænderne på ham, men han kæmper imod og bliver rigtig gal.
Vi har erkendt, at Noah er et barn som ikke har ligeså meget behov for søvn som gennemsnittet, men vi har døgn hvor han kun sover 6 timer. Han er ikke umulig når dette sker, men tværtimod glad, så længe der sker noget. Men jeg vil stadig mene, at han har behov for at sove mere end han gør. Lige så snart han sover godt om dagen, sover han også bedre om natten.
Nogle få gange har han taget en fire timer om dagen og 8 timer om natten, men der skal så lidt til at forstyrre denne rytme.
Som jeg skrev i det sidste brev sover Noah meget let, så derfor lister vi rundt når han endelig sover. Hverken min mand eller jeg synes det er særlig holdbart, men for at Noah kan sove gør vi det gerne. Hvordan kan vi komme udover denne dårlige vane? Jeg er blevet den mor og hustru jeg bestemt ikke ønskede og shhhy’er når vi har gæster og kan finde på at sende min mand ”øjne” når han nyser eller hoster.
Og lige et sidste spørgsmål, hvor meget MME har Noah ca. brug for i løbet af et døgn? Jeg ammer ham stadig om morgenen og har den sidste uge også gjort det inden hans godnat flaske. Dette i håb om, at han får en bedre nat. Han får en flaske på ca. 200 ml efter frokost inden hans skal sove og så igen til natten på 150 ml. Vi har så den sidste uges tid, givet ham en sove flaske på 120 ml. omkring midnat – efter dit råd - og dette har fungeret fint.
Hilsen Noahs mor.