Svar: Mere sove(u)vaner
23. juni 2009
Alder:
9 mdr.
Kære Noahs mor
Det er dejligt at dagene nu er blevet lidt bedre og at I oplever en fremgang - lidt har også ret :o) Det er også rigtig godt, at Noah er glad for at sove i sin barnevogn og I kunne måske overveje om I skulle tage barnevognskassen ind og lade ham sove i den om natten - hvis det giver ham større ro ... bare en tanke ... :o)
Og så synes jeg at I skal holde op med at liste rundt. Det er utroligt vigtigt at I taler sammen, ser fjernsyn, vasker op, lader gulvet knirke - og manden får lov til at nyse :o) - Noah har brug for at disse hverdagslyde er der, også når han skal sove fordi det naturligt gør ham tryg. Han skal kunne høre at I er der, for at kunne overgive sig roligt til søvnen og for også at kunne komme videre i søvnen, når han vågner op i forbindelse med et søvnfaseskift. Så vil I ikke godt holde op med at gå på listefødder - men opføre jer normalt :o)
Du skriver at Noah ikke græder med tårer, men nærmest græder lidt, falder i søvn, vågner op og græder igen, falder i søvn osv. Det lyder ganske rigtigt som om at han har meget svært ved at glide ind i søvnen, nærmest som om at han bliver forskrækket. Jeg tænker her at hvis han kan sove i barnevognen om dagen, så vil den måske netop kunne give ham den ekstra tryghed han mangler ...
Men jeg synes også I skal overveje om han har ondt. Det du beskriver kunne også lyde som smertejag, der kommer periodevist. Han falder i søvn, får en smerte, vågner op, flakker, græder, falder i søvn, får en smerte, vågner op og græder. Det kan være og er ofte smerter fra ørerne, det kan dog også være på grund af tandfrembrud. I kan få ham tjekket og også prøve at tale med lægen om hvorvidt I i givet fald skal prøve at give ham lidt smertestillende at sove på, så han får en god oplevelse med at falde i søvn.
Og så tænker jeg også at I skal overveje hvorvidt I skal være der for ham eller prøve at lade ham selv karte rundt og finde roen. Hvis han afviser dine kærtegn og bliver frustreret over at du prøver at holde hænderne på ham, så lad ham ligge og se om han selv kan komme videre i søvnen. Put ham evt. på maven, det hjælper nogle gange og giver mere fysisk ro.
Med hensyn til mælkebehov, så vil de fleste børn i 8-9 måneders alderen have behov for 3 flasker eller amninger dagligt og i 10 måneders alderen nedsættes dette til 2. Hvis barnet får min. 400ml mme dagligt, så bliver jernbehovet dækket og det anbefales det derfor netop at bibeholde de to flasker frem mod 12 måneders alderen. Derudover kan han få lidt mme i grød og mos osv.
Da du også ammer, så er det jo svært at vide præcist hvor meget han får - men får han ca ½ liter mælk dagligt, så er han normalt godt dækket ind :o)
Jeg håber ovenstående tanker hjælper videre på vej, fortsat held og lykke og rigtig god sommer til jer alle 3.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske