Svar: Gåde råd om nattesøvn - 7 mdr.
23. juni 2009
Alder:
7 mdr.
Kære Anna
Der går nogle måneder endnu inden du kan begynde at droppe natamning. I 10 måneders alderen vil barnet som regel kunne nøjes med to amninger dagligt og de vil ofte ligge aften og sen aften eller aften og tidlig morgen. Det er således amningerne om dagen, der fjernes først og dette netop for bedst muligt at sikre barnet både mere rigtig mad og samtidig også få sit væskebehov dækket.
Når jeg ser din plan for dagen, så tænker jeg at det måske var godt, hvis du nu kunne begynde med lidt mere mad og ekstra mæthed dagen igennem, vil godt kunne få indflydelse på nattesøvnen.
En plan for dagen ser således ud:
Tidlig morgen 06: Ammes
Morgen 8: Havregrød, vand af kop.
Køres i vuggestue
Formiddag 9-9.30: Frugtmos og frisk blød frugt i hånden, vand af kop.
Puttes til formiddagslur ca kl. 10 som nu, forsøg uden mælk inden for at give plads til en større frokost.
Frokost 11.30-12: Grøntsagsmos med kød eller fisk, tilbydes ristede rugbrødsbjælker, agurkestave eller lignende at gumle i selv, vand af kop.
Ammes/flaske og puttes til middagslur ca kl. 13-13.30 (hentes evt. som nu:o)
Eftermiddag 15.30-16: En lille portion flerkornsgrød med frugtmos, frisk blød frugt i hånden, vand af kop.
Aften 18: Mere og mere familiemad, ris, kød, fisk, grøntsager, sovs af forskellig slags. Der skal være mad i hånden at sidde og gumle på selv suppleret med grøntsagsmos. Vand af kop.
Ammes og puttes til natten ca 19.30-20
Sen aften 23-24: Ammes og sover herefter uden mælk til næste morgen tidlig.
Det er således fortsat nødvendigt med en amning sen aften og den er vigtig netop for at give lidt mere rolig søvn natten igennem.
Men hun skal naturligvis ikke ammes hele natten igennem og du skal her være meget opmærksom på at hun ikke skal ammes eller have flaske indtil hun sover. Hun skal have sin mælk og amningen skal gøre hende rolig og forberede hende på at sove, det er en del af putteritualet, men hun skal ikke ammes i søvn. Det er vigtigt at hun både dag og aften lærer at falde i søvn, altså lærer at overgive sig til søvnen uden at have bryst eller flaske i munden. Derfor skal du lægge mærke til hvordan hun ser ud, når hun spiser og putte hende der, hvor hun er træt nok til at sove, men stadig lige registrerer at hun puttes. Hun skal forbinde sin seng med stedet, hvor hun falder i søvn og ikke forbinde det at falde i søvn med bryst eller med at ligge i din favn.
Hvis hun lærer dette om dagen og om aftenen, så vil du også bedre kunne hjælpe hende videre i søvnen om natten uden at give hende brystet men netop ved de andre ting du har indført. Det kan være en bestemt måde at kærtegne hende på, bestemte beroligende ord du siger osv :o)
Alderen spiller naturligvis også ind og også start i vuggestue vil normalt give mere urolige nætter, alle oplevelser skal jo bearbejdes og det bliver de i drømme i løbet af natten. Så tiden arbejder også for jer ...
Jeg håber at ovenstående hjælper lidt videre på vej, fortsat held og lykke med hende.
Rigtig god sommer!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske