Svar: Udebleven afføring
15. maj 2004
Alder:
6 mdr.
Børn der får flaske bør have afføring en gang i døgnet, hvor børn der bliver ammet fuldt kan have flere dage og også mere end en uge imellem afføringerne og det er helt normalt.
Et barn der bliver ammet fuldt ud og som begynder på skemad, behøver ikke at have afføring dagligt. Hvor meget afføring afhænger således af hvor meget skemad, barnet spiser. Nogle børn vil have afføring hver dag, andre hver 2-3 dag og atter andre sjældnere.
Jeg synes dog at hvis din søn spiser 1 dl grød eller mere dagligt, så bør der normalt ikke gå en uge imellem. Igen afhænger det dog af, hvordan barnet har det. Hvis han har ondt så skal du naturligvis reagere, men hvis han virker veltilpas, så er han veltilpas og du kan ikke gøre så meget ved det. Bare sørge for at han får masser at drikke og så evt. tilbyde ham lidt frugtmos på grøden, da dette også sætter gang i maven.
Det er også altid en god idé at lave lidt mavemassage og lidt bengymnastik med ham.
Hvis din søn virker meget generet og har ondt når han skal af med sin afføring eller afføringen er helt hård, så kan du give ham lidt laktulose. Her må du give 1 ml pr kg x 1 dgl eller evt. dele portionen i to, hvis han er en stor dreng.
fortsat held og lykke med ham.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske