Svar: Tackling af gråd
24. juni 2009
Alder:
2 år, 2 mdr.
Kære Fies mor
Når børn er kede af det græder de, men gråd kan naturligt have mange nuancer og nogle gange har du naturligvis ret i at gråden et eller andet sted må stoppe igen ...
Når børn græder og kommer til deres forældre og er kede af det, så bliver de naturligt dybt såret og føler sig afvist, hvis de bliver bedt om at "hold op med at græde!". Præcis som du også selv har oplevet, når dine forældre bad dig gå væk når du græd - det er bestemt ikke ønskeligt og vil naturligt påvirke barnet i årene frem. Gråd er en helt naturlig ting og bliver man forhindret i at græde, så vokser man op med en oplevelse af at det er forkert at være ked af det, at det er pinligt, skamfuldt eller andet - noget som er helt naturligt, hører sig pludselig ikke til ....
Når din datter græder er det utrolig vigtigt at du lytter til hende og prøver at finde ud af hvad gråden handler om. Hvis hun har slået sig, er kommet til skade, så er det forholdsvis let at finde årsagen til gråden, man kan puste på såret, kommet et plaster på osv. og hun får opmærksomhed, roen kommer over hende og hun kan atter lege videre.
Hun græder naturligvis også når hun gerne vil noget og ikke får sin vilje og gråden her er naturligt anderledes at tackle. Det er altid en god idé at vise barnet at man godt kan rumme barnets frustration, at man godt kan holde ud at barnet er ked af det. Hvis man viser barnet dette, så viser man jo netop at barnets følelser er legale - du må godt have det sådan, jeg forstår godt at situationen her er svær, jeg ved godt at du er ked af det osv. Det betyder ikke at man ikke holder fast i det nej man har givet, for har man sagt nej, så er det sådan og barnet skal også lære at klare den frustration der følger med et nej. Men man viser barnet at når barnet har det svært, så er jeg stadig 'den rolige klippe' du kan læne dig op mod og jeg skal nok hjælpe dig igennem det.
Det er her en rigtig god idé at sætte ord på "du bliver bare så ked af det lige nu" eller "det er også dumt at du ikke kan få en is, når vi skal spise lige om lidt, men du kan få et stykke agurk i stedet for". Så man sætter de ord på som barnet måske mangler "det er også dumt", "det virker også uretfærdigt" eller hvad det nu kan være. Det er vigtigt at barnet føler sig forstået og ikke afvist også selvom barnet ikke får sin vilje. På den måde bevarer man barnets tillid og styrker barnets selvværd - der er ikke noget i vejen med mig og det er okay, at jeg bliver ked af det en gang imellem.
Når man som voksen siger "Hold op med at græde", så skyldes det meget ofte at man som forældre bliver frustreret over gråden, at man ikke ved hvad man skal gøre, når hun græder. Men nogle gange skal man ikke gøre noget eller sige noget. Nogle gange skal man bare sætte sig med hende, holde om hende eller bare sidde ved siden af hende og være tilstede, lade hende græde. Lade hende græde ud.
Og havner man så i en situation, hvor man som du alligevel kommer til at bede barnet holde op - og bliver mødt med "jeg må gerne græde mor" :o) (kvik pige!) så kan du anerkende dette og sige "Ja du må gerne græde, men man skal også prøve at blive glad igen, så hvordan få vi dig glad?" og så vil barnet nogle gange sige "bare hold om mig" eller "læs en bog" eller hvad det nu kan være ...
Jeg håber ovenstående hjælper dig lidt videre, fortsat held og lykke med hende:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske