Svar: Er pludselig meget mor-syg
24. juni 2009
Alder:
23 mdr.
Kære Charlotte
Tigerspring ... det kan man måske godt kalde det, i hvert fald har mange børn omkring 2 års alderen en periode hvor de ofte søger mor lidt mere. Det handler både om at de begynder at opfatte mere og mere af verden og have fornemmelse for at noget er farligt, men mange børn vil i 2 års alderen også blive lidt bange for mørke, vil pludselig ikke være alene i værelset, lyset skal tændes om natten osv. og mange børn i denne alder vil ofte også være bange for små dyr, snegle, regnorme, biller osv. bryder de sig pludselig ikke om ...
Som mor har man ofte et lille forspring, når barnet i perioder bliver lidt mere usikker, simpelthen fordi det ofte er mor der naturligt har taget sig mest af barnet - holdt orlov, ammet osv. Derfor vender børnene sig naturligt ofte mod mor og fravælger far, når de bliver lidt usikkert og egentlig bør man ikke kalde det for morsyge men i stedet for 'mor-glæde' :o)
Du skal se det som noget positivt og anerkende at din datter lige nu har lidt ekstra behov for at få sit mordepot fyldt op. Det er derfor helt fint, at du putter hende i øjeblikket, hvis du er bedst til det osv. men far skal naturligvis også kunne komme på banen og her må I prøve at finde en balance.
Lad far og datter gøre ting sammen uden mor, lad dem tage på ture, lad dem lege brydeleg, gå i haven sammen osv. uden at du er der. Hvis din datter tydeligt protesterer over at du ikke går med, så sæt ord på "Jeg kan godt mærke at du gerne vil have mor med, men i dag går far med dig i haven" og så skal det naturligvis siges med overbevisning i stemmen og du skal virke positiv og glad.
På samme måde bør far heller ikke vise, at han føler sig afvist (selvom han nogle gange gør det) - det er vigtigt at han tydeligt markerer at de to godt kan finde ud af det sammen og at han rigtigt gerne vil jeres datter og synes det er både sjovt og dejligt at være sammen med hende.
Det er her også vigtigt at far ikke tænker at mor kan gøre det bedre end han, far kan også sagtens sige "jeg ved godt du gerne vil have mor til at puste på såret, men far er også god til at puste" så han ligesom tager ansvar for at det her kan de to faktisk godt klare sammen - uden mor.
Jeg håber du kan bruge ovenstående lidt videre, fortsat held og lykke og rigtig god sommer!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske