Svar: Børn og udstationering
25. juni 2009
Alder:
4 år
Hej med jer
Jeg synes det lyder som en fantastisk mulighed, og jeg synes som udgangspunkt I skal tage af sted og tage imod den oplevelse en udstationering i USA vil være :o)
Min umiddelbare tanke er at far i begyndelsen naturligt vil være hjemme hos børnene, det at han er der, vil være tryghedsgivende og det vil være rigtig godt (bedre end at forholde sig til en au-pair man ikke kender), så at far de første måneder vælger at holde barsel hjemme hos børnene, er en rigtig god beslutning. Det vil give jer mulighed for at lære det nye sted at kende og få en almindelig dagligdag til at fungere.
Da du skriver at din stilling evt. bliver forlænget til en 3-årig periode, så tænker jeg at det vil være fornuftigt at lade jeres datter starte i institution, hvor hun vil kunne møde jævnaldrene og vil kunne lære lidt sprog. I begyndelsen kun halvtid og far vil i starten kunne tage med hende, så hun ikke er helt på bar bund i en fremmed kultur, med et fremmed sprog. Men i takt med at hun føler sig tryg ved det, tryg ved stedet, så vil hun kunne være der mere og mere.
I vil kunne lære hende enkelte ord, så hun kan sige de vigtigste ting "toilet" f.eks. eller I kan lave en lille ordbog til hende (sammen med hende) med billeder og det engelske ord nedenunder, som hun kan vise pædagogerne og kommunikere gennem, hvis noget er meget vigtigt. F.eks. "ring til min far" eller hvad man nu kunne forestille sig var rart for hende i en kritisk situation.
Får far arbejde, vil den yngste naturligt skulle passes og her må I så undersøge hvad mulighed der er. Det kan være institution, privat pasning eller andet - det synes jeg tiden må vise ... Jeres yngste datter vil i en alder af 10-12 måneder ikke lægge så meget mærke til ordene, men nok snarere betoningen af ordene, altså stemmen - om den lyder venlig og glad eller vred.
Hvis det viser sig at I skal være derovre i længere tid, så er det fint at jeres ældste datter har fået en social vendekreds og er faldet godt til, så fortsætter hun der. Hvis I kommer hjem igen efter kun 8 måneder, så har hun lært meget af sit ophold i USA og det kommer ikke skidt igen. Det er fint, hvis hun kan komme tilbage til samme børnehave, men kan hun ikke det, så går det nok også endda. Det vigtigste her er, at hun starter et sted, hvor hun vil gå sammen med andre piger, som skal starte skole samme sted som hende selv. Det vil være vigtigt for næste skift (skolestart) at hun ikke starter fuldstændig på bar bund igen.
Børnene i børnehaven hvor hun går nu, vil ændre sig rigtig meget på 8-12 måneder, og det vil jeres datter også. De vil derfor ikke huske hinanden som tiden er nu, det hele vil være anderledes ... det kan sagtens være at hun vil falde i hak med sin nuværende veninde, hvis hun har en sådan, men det kan også være at de vil være vokset fra hinanden - det kan kun tiden vise. Derfor tænker jeg at det vigtigste må være at give hende den bedste ro og opstart til skolen og om det så er den ene eller den anden institution betyder nok mindre ...
Du spørger om jeg ellers har nogen gode råd og generelt så tænker jeg, at det vil være rigtig godt, hvis I informerer jeres datter så kort og præcist som muligt. Hun vil tænke meget konkret og spørge om ting, som for hende er vigtige "Kan jeg have min seng med?", "Kan jeg lege med min dukke?", "skal lillesøster også med?", "hvad med mormor og morfar?" alle mulige helt konkrete spørgsmål, der naturligvis kræver et ærligt svar og ting som ikke skal bagatelliseres, men hvor I naturligvis heller ikke skal give indtryk af at der er nogen problemer med at flytte.
I skal også give hende lov til at være ked af det, hvis hun ikke synes det at skulle flytte væk lyder særligt rart. Tal her med hende om, hvad hun kommer til at savne mest og hvad der er sværest ved at skulle rejse - og tal også med hende om hvad hun kan glæde sig til og hvad der bliver sjovt det nye sted .
Prioriter at bruge f.eks. Skype, så der fortsat kan være forbindelse til vennner, bedsteforældre osv. i Danmark. Giv jeres emailadresse osv. til familie, venner, børnene/forældregruppen fra børnehaven osv. så der en gang imellem kommer lidt fra andre om hvordan det går her og så I kan sende lidt til dem. Især bedsteforældre vil det være dejligt at have kontakt med via skype. Overvej at købe et webcamera til jer selv og bedsteforældre, så I kan se hinanden, når I taler sammen. Lav evt. en aftale om hvornår I ringer sammen.
Sørg for at jeres datter får sagt ordenligt farvel til institutionen og bed evt. pædagogerne om sammen med jeres datter at fortælle at hun skal flytte og hvor hun skal flytte hen. Måske har i et billede af huset I skal bo i, som hun kan tage med og vise :o)
Jeg håber I kan bruge mine tanker lidt videre, rigtig meget held og lykke med det hele :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske