Brev:
Tilbageholdende 2-årig
15. maj 2004
Alder:
2 år
Tilbageholdende 2-årig
Hej
Jeg har en søn på to et halvt år, der er meget tilbageholdende over for andre børn og nye ting. Han har altid været et hængetræ, når vi var sammen med andre han ikke kendte godt. Når jeg f.eks. var i mødregruppe hang han op ad mig, mens de andre børn rendte rundt og udforskede stedet. Jeg troede det ville ændre sig, når han blev ældre, men det har det ikke gjort.
Når vi er ude og lege i gården, hænger op ad os, og selvom han virker interesseret i de andre børn, vil han ikke gå hen til dem uden os. I vuggestuen leger han også mest med sig selv. Når vi derimod er alene, er han storsnakkende, grinende og fuld af krudt.
I starten blev jeg lidt frustreret over hans tilbageholdenhed, men nu accepterer jeg det, som det er og prøver at vise at de andre børn ikke er farlige og at man godt kan lege med andre end mor og far. Jeg er bare bange for at han bliver en tilbageholdende og forsagt person, der senere vil blive drillet - i den tid vi lever I, er det hele lidt nemmere, hvis man er en "her kommer jeg" type - men på den anden side er jeg også bange for at presse ham til at være en type han ikke er og derved ødelægge hans selvværd.
Hvad skal vi gøre?
Med venlig hilsen
Signe