Svar: Tilbageholdende 2-årig
15. maj 2004
Alder:
2 år
Kære Signe
Vi er jo alle forskellige og nogen er mere forsigtige og generte end andre.
Det er en rigtig god idé at I følger ham hen hvor der er legekammerater, men pas på med at sige til ham 'lad nu være med at være så genert og gå hen og leg med de andre', på den måde kan du være med til at fastholde ham i rolle som 'den generte'.
Tænk over at du er rollemodel for dit barn. Han lærer ved at se på dig. Det er derfor en god idé at gå med ham hen til et andet barn og indlede samtalen 'hej hvad hedder du', så din dreng langsomt lærer at sådan kan man sige og det sker der ikke noget ved. Når andre henvender sig til ham, også folk som han ikke kender med f.eks. 'hvad hedder du lille ven', så svar for ham på en måde hvor du også inddrager ham i samtalen. På den måde oplever han at du træder til, når han ikke selv kan og samtidig får han måske mod på selv at svare en dag. Se på ham og giv ham plads når han tør.
Med hensyn til hans selvværd, så er det vigtigt at du ikke sammenligner ham med de andre børn,- 'du kan da også løbe hen og lege ligesom den anden dreng'. I stedet kan du fortælle ham at du godt ved at det er ligt utrygt at skulle gå hen til nogen man ikke kender, men nu går du med ham og du tager ham i hånden og I følges derhen. Stritter han imod og vil ikke med, så lad ham vente hos dig og langsomt tage mod til sig og følges med dig derhen.
Der er ikke noget i vejen med at være tilbageholdende og 'lige skulle se folk an'. Det er en udmærket evne at have også som voksen.
Fortsat held og lykke med ham.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske