Brev:
Stop med natamning
15. maj 2004
Alder:
9 mdr.
Stop med natamning
Vores nattesøvn trænger virkeligt til at blive lidt mere sammenhængende, så på fredag vil vi påbegynde projekt "stop natamningen". Men vi er i tvivl om, hvordan vi gør det bedst.
Vores datter er fra midt i august sidste år (ca. 9 mdr), født en måned for tidligt. Der har ingen problemer været med amningen, og hun vejer snart 10 kg.
Hun er begyndt at få tænder, de to i undermunden, og i går bed hun mig så hårdt, at jeg nu har hul på den ene brystvorte. Det gjorde ondt og hjalp ikke på nattens tålmodighed.
Min mand har fri i 14 dage fra på fredag, og selvom vi skal til barnedåb flere gange i perioden tror vi alligevel det er den periode, hvor vi har mest overskud til at tage kampen.
Esther sover ca. 5 timer i løbet af dagen fordelt på tre lure.
Hun får grød 3 gange om dagen fordelt på morgenmad (speltgrød) kl. 6, frokost (byggrød eller hurtiggrød fra Beauvais/nestle) kl. 13 og aftensmad (majsgrød) ved 18 tiden.
Vi har desværre ikke haft held med grøntsagsmos, men ind imellem grøden får hun agurkestænger, æblebåde, bondebrød, rosiner, sveskemos, abrikoser, banan og andre bløde frugter.
Hun bliver ammet efter morgenmaden, om formiddagen, om eftermiddagen og lige før hun kommer i seng et sted mellem 19 og 20 afhængigt af hvor træt hun er. Og så den famøse natamning ved 3 tiden (alt mellem 1 og 5).
Vores plan er umiddelbart at lade far tage slæbet om natten og allerede fra første nat kun tilbyde hende vand af glas (kold tyrker). Hun nægter at tage flaske og kan ikke finde ud af tudkop. Mor sover i stuen og overtager tidligst klokken 5, hvor hun står op og laver morgengrød. Dvs ingen amning i sengen heller ikke om morgenen.
Esther sover i egen seng på eget værelse og har gjort det siden hun var 3 måneder. Hun er glad for at komme i seng og falder som regel selv i søvn uden problemer efter et kort putteritual (3-5 minutter), som hendes far har udviklet. Det er altid ham der putter. Det er far der henter Esther ind til amningen om natten, og mor der bringer hende tilbage i sin seng. Heller ikke her er der problemer med at sove videre, selvom morgenen kommer tidligt. Ind imellem allerede kl. 5 og ikke senere end kl. 6.
Det store spørgsmål er, hvor meget trøst far skal give hende nu hvor hun ikke kommer ind til brystet. Etsher bruger sut, og den skal hun have, men hvor meget skal han sidde og holde hende i hånden og ae, og er der andet han kan gøre. Hvis han tager hende op vil hun vel blive enormt skuffet over ikke at blive båret ind i soveværelset eller hvad?
Har du nogen gode råd til hvordan vi skal forholde os. Synes du vores plan virker helt umenneskelig?
Det var en lang smøre til et mindre spørgsmål, men vi er simpelthen så trætte for tiden. Ind imellem vågner Esther så tidligt at vi ikke synes det er tid til natamningen, men så ligger hun bare og kalder til vi henter hende. Det længste vi har holdt er 2½ time. Så gav vi op og tog hende ind og ammede.
Mange tak for en god brevkasse!