Svar: Stop med natamning
15. maj 2004
Alder:
9 mdr.
Hej med jer
For det første vil jeg lige sige at Esther i en alder af 9 mdr. ikke ernæringsmæssigt har behov for natamning og derudover har hun ligeså meget behov for en sammenhængende nattesøvn som I har. Det kan måske hjælpe jer til at stå nætterne bedre igennem, når I ved at det i sidste ende er til alles bedste:o)
Jeg synes jeres plan lyder fin. Det er en god idé at far tilbyder vand på kop og også en sut. Det er dog sandsynligt at Esther ikke vil bryde sig om at blive liggende i sin seng, da hun jo er vandt til at komme ind i jeres seng, på det tidspunkt. Om det kan lade sig gøre at hun kommer ind i sengen, selv om du er der, ved jeg ikke, men hvis du sover i stuen, så kan hun måske godt. Det må I vurdere. Ellers synes jeg det lyder som en fin plan.
For Esther er det at blive ammet sammenhængende med tryghed. Det kan derfor godt være nødvendigt at give hende noget andet i stedet for brystet, altså en substitut. Det kan være en sut, en stofble, en bamse en spille dåse eller et eller andet, som fremover skal være det nye man bliver puttet med, når man vågner og har behov for lidt trygt. Et barn der er ulykkeligt og føler sig utryg skal dog efter min mening fortsat have mulighed for at komme ind i soveværelset.
Det kan jo være at det går rigtig godt og uden problemer. Det at hun er begyndt at bide dig og dermed synes at brystet også er interessant på anden måde, end ved at få mælk, kan godt være et tegn på at hun er ved at være parat til at amningen nedsættes. Forhåbentlig kan du så nøjes med at amme morgen og aften. Nogle børn har dog svært ved at forholde sig til at de nogen gange kan få lov og andre gange ikke, men det må I tage som det kommer.
Det kan være en god idé at skrive natdagbog, hvor far skriver ned, hvad tid hun vågnede, hvad han gjorde, hvor ked af det hun var osv. og hvornår hun sover igen. Det kan hjælpe jer til at se fremskridt og forhåbentlig vil I alleree efter tre nætter kunne se at det går bedre.
Jeg vil også lige sige at med hendyn til mad, så skal Esther jo til at have lidt mere fast føde, nu når hun er 9 mdr. Hvis hun ikke er interesseret i grøntsagsmos, så spring det over og tilbyd hende i stedet små stykker at grøntsager, kød og fisk.
En madplan for et 9 mdr´s barn kan se sådan her ud:
Morgen: grød og evt amning
Formiddag: ½ bolle med smør og frugt i styker
Frokost: Rugbrødshapser med forskelligt smørbart pålæg og tilbehør af lidt forskelligt grønt (ærter, majs, pebberfrugt, advokado agurk osv.)
Eftermiddag: A38 med drys eller bær, 1 bolle med smør og frugt i stykker
Før aftensmad: En tallerken med lidt grønt som til frokost
Aften: Aftensmad som I spiser, skåret i stykker. Gerne pastaskruer.
Dessert: Frugtgrød med mælk.
Sen aften: amning
Fortsat held og lykke med hende.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske