Brev:
Sove på maven - 2 mdr.
27. juni 2009
Alder:
2 mdr.
Sove på maven - 2 mdr.
Kære Helen!
Tak for dit hurtige svar og de mange gode råd.
Vi er nu begyndt at putte vores lille datter på maven i barnevognen og så har hun ingen problemer med at sove- sover nærmest som et helt "almindeligt" spædbarn:-). Desværre kan vi om dagen ikke komme til at vende hende om på ryggen eller siden- så tungt sover hun simpelthen ikke, så hun vågner med det samme, når vi vender hende.
Jeg bryder mig virkelig ikke om, at hun sover på maven, når alle anbefalinger går imod dette, men hvad pokker gør vi? Når hun får sovet ordentligt i sin barnevogn og ikke bare powernapper hos os dagen lang er hendes humør meget bedre og appetiten lader også til at være større. Som jeg skrev til dig i mit første brev, så bruger vi sådan en lille vejrtrækningsalarm, der kan sidde i blekanten, men jeg er stadig lidt utryg ved det. Jeg kigger i barnevognen hvert 5. minut og får jo derfor ikke slappet så meget af.
Hvad tænker du om det?
Sidst på aftenen sover hun tungt nok til at vi kan vende hende, så om natten sover hun på ryggen.
Der er stadig lidt vrøvl med hendes spiseri, men det at hun sover mere, sammenholdt med at vi har købt Bornfree sutteflaskerne har helt sikkert hjulpet og de fleste dage kommer hun op i nærheden af det hun bør drikke. Men måden hun når der på, er altså ikke så elegant:-). Hun spiser typisk 20 ml. Er derefter 10-15 min. om at bøvse. Spiser så 20-30 ml. og så tager det tilsvarende lang tid, før hun får bøvset af igen og sådan fortsætter det. Ofte går der 1 time til halvanden før vi er igennem måltidet og når der så er gået 3-4 timer fra måltidets start så begynder cirkuset forfra.
Nogle gange har jeg prøvet at stoppet måltidet efter 45 min., men når der så er gået en ½ time brokker hun sig gevaldigt og vil have mere mad... Nogle gange kan hun slet ikke komme af med bøvsen selvom jeg kan se, at det plager hende. I de situationer prøver jeg bl.a. at lægge hende op på skulderen, bære hende rundt, hvor hun ligger på maven hen over min arm, sidde med hende, så hun sidder oprejst, massere hendes mave lidt, men nogle gange er der bare ikke noget, der virker... Har du andre råd i den henseende til at hjælpe hende med bøvsene som driller så meget?
Her i weekenden er spisningen ikke bedre af, at min mand og min store datter er hjemme. Lillesøster reagerer en del på, at der er lidt mere larm og uro og at tingene er anderledes end i hverdagen, hvor det bare er mig og hende. Jeg prøver at gå afsides, så der er fred, når hun spiser, men det er godt nok svært, når hun spiser så mange timer i løbet af dagen, vores store datter skal jo også have lov at være her.
Det fungerer ikke rigtig, når min mand giver hende mad (han vil ellers meget gerne), så mor her er meget på for tiden, synes jeg! Men sådan må det åbenbart være lige nu.
Du spurgte for øvrigt, hvordan det går med vores store datter og til det må jeg sige, at det går forrygende! Hun stortrives i vuggestuen, er meget udadvendt og glad og langt fremme motorisk og sprogligt. Når personalet i vuggestuen (eller andre) hører om, hvordan hun var som lille og alle de problemer, vi havde med hende, så nægter de næsten at tro det, fordi hun er så velafbalanceret nu og har meget nemt ved at tilpasse sig nye situationer.
Det er da også gået langt bedre, end jeg havde turde håbe på. F.eks. havde hun jo også store spiseproblemer som lille og nu er det slet ingen problemer. Hun kan lide ALT og hendes livret er blomkål!:-).
Til slut kunne jeg godt tænke mig at høre, hvordan man behandler på sådan en spædbarnspsykiatrisk afdeling. Hvis man nu f.eks. når frem til, at spiseproblemerne skyldes hendes indlæggelse og sygdom, hvad kan man så gøre ved det? Ved voksne ville man vel benytte en form for samtaleterapi, men hvad med et lille barn?
Rigtig god weekend.
Kærlig hilsen
Didde