Svar: Mælk, ost og æg
15. maj 2004
Alder:
9 mdr.
Med hensyn til sødmælk så gives dette af en kop, f.eks. til maden.
Med hensyn til modermælkserstatning, så bør du fortsætte med dette lidt endnu, men efterhånden som han bliver et år, vil hans mælkebehov nedsættes og fra et års alderen vil han skulle have ca 500 ml mælk dagligt. Hvis han er en stor dreng som trives godt kan du give ham letmælk på dette tidspunkt, men hvis han hører til de små og spinkle er det en god idé at fortsætte med sødmælk også selv om han er blevet et år.
Den ost du skal vælge skal være helt mild. Sålænge han er under et år, synes jeg du skal vælge en ost, som har en fedtprocent på 30-45 pct. men når han bliver ældre er det ikke noget i vejen for at han mindre fed ost.
Til børn på 9 mdr´s alderen kan ost gives som stænger, der kan gnaves eller som smøreost på f.eks. rugbrød.
Din søn må gerne få æg. Det kan indgå som en del af det varierede udbud på tallerkenen en imellem (hårdkogt), eller gives som en æggepandekage og serveres med tilbehør af forskelligt grøn (f.eks. ærter, majs, pebberfrugt, advokado osv, samt lidt brød og måske lidt pølse eller bacon).
En æggepandekage laver du ved at tage 2-3 æg, 2 spsk mælk og noget fedstof. Æg og mælk piskes og hældes ud på en varm pande, hvor fedsstoffet er smeltet. Forskellige steder i æggemassen skraber du hul med en spatel og hælder hele tiden det flydende æggemasse ned i hullet indtil æggekagen er stivnet. Herefter vender du den om, så den også bliver gylden på den anden side.
Han skal ikke have æg hver dag, men ind imellem er det helt fint. Fortsat held og lykke med ham.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske