Svar: Flere spørgsmål til mad
27. juni 2009
Alder:
5 mdr.
Kære Frederiks mor
Det er helt naturligt at små børn putter deres fingre i munden, når de spiser skemad. Det at spise af en ske er en svær teknik, som det tager lidt tid at lære, og når barnet putter fingrene i munden, så hjælper det barnet til at sutte og dermed få maden tilbage i svælget og synke maden. Derfor vil mange små børn naturligt sutte på deres fingre samtidig med at de får mad med ske.
I 6-7 måneders alderen kan man begynde at give barnet lidt blød frugt, brødskorper, agurk og ligende i hånden at gumle på, opbløde med spyt osv. Det er stor nydelse og det gør også at barnet får øvet sig mundmotorisk og når behovet for at sutte stilles på frugt og skorper og barnet samtidig får sig øvet mundmotorisk, ja så bliver behovet for at sutte på fingrene imens man spiser naturligt mindre.
I 8-9 måneders alderen vil barnet begynde at få mad i stykker og vil øve sig på at tygge. I starten putter forældrene maden i barnets mund, men stille og roligt begynder barnet at spise maden med fingrene og det er vigtigt at få lov til dette, da barnet her får øvet sit pincetgreb.
Barnet vil også her kunne begynde at spise med en gaffel, skal evt. hjælpes med at putte maden på gaflen og vil også ofte tage maden af gaflen og putte det med fingrene ind i munden. Først omkring 16 måneders alderen begynder de fleste børn at mestre kunsten at spise med ske.
Det tager altså tid at 'lære at spise pænt med bestik' og børn skal have lov til at bruge deres fingre når de spiser. Selvfølgelig skal man på et tidspunkt sætte lidt grænser, men det er altså ikke lige nu :)
Med hensyn til smagsprøver, så kan man gøre det lidt forskelligt. Normalt får barnet jo flere måltider dagligt og derfor vil det være fint at bibeholde noget som barnet kender og samtidig prøve med noget nyt. De vil sige bibeholde den vanlige grød, når man introducerer ny form for grøntsagsmos og så bibeholde grøntsagsmosen når man introducerer nye grødtyper.
Derudover vil man når barnet bliver gammel nok til f.eks. rugbrødshapere, fortsat give barnet grøntsagsmos som det er vant til og så supplere med brødhapserne - og når barnet så er blevet rigtig god til at tygge, så bibeholder man hapserne og erstatter så mosen med kogte grøntsager i stykker i stedet for.
Der er altså ikke nogen fast regel her og du må gøre, som du synes passer bedst. Du må gerne nøjes med at give 4-5-½ dl. grød eller mos og så følge efter med mælk i stedet, hvis det virker til at være bedst, modsat kan du også give noget grød i stedet for grøntsagsmos, hvis du tydeligt kan fornemme at han ikke bryder sig om mosen. Det er jo synd at tvinge ham til at spise noget han tydeligt ikke bryder sig om ... :o)
Man kan godt fryse mos med både modermælk og modermælkserstatning, men der går naturligt flere vitaminertabt, hvis man laver mosen med mælk, fryser det og varmer det op igen. Derfor anbefales det normalt at lave en grøntsagsmos med lidt af kogevandet og så fryse dette.
Når det skal bruges, bør det tøs direkte op i gryden for at bevare vitaminerne bedst. Hvor fisk og kød f.eks. bør optøs i køleskab eller i koldt vand. Optøning i varmt vand frarådes på grund af bakterievækst.
Samtidig anbefales det at man sørger for at optøet kød gennemvarmes, f.eks. bør små kogte kødboller koge i mindst 5 minutter efter at have været frosset.
Mit råd er derfor at du laver en ren grøntsagsmos, fryser den ned i små mængder. Tager det op du skal bruge, varmer det direkte i gryden og hvis der skal kød eller fisk i, så lader du det koge med i mindst 5 minutter.
Her slukker du så for varmen, og kommer så her fedtstof og mælk i (modermælk eller modermælkserstatning) og så er retten serveringsklar.
Håber ovenstående uddybning skaber lidt klarhed. Rigtig god appetit og rigtig god sommer! Og hils i mødregruppen :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske