Brev:
Vægttab - afføring og tænder?
27. juni 2009
Alder:
8 mdr.
Vægttab - afføring og tænder?
Kære Helen,
Min datter på 8,5 mdr. taber sig. Med forbehold for udsving mellem min egne badevægt og sundhedsplejerskens vægt, så vejer hun i dag kun 7 kg (inkl body og lille strikkjole) - for en måned siden vejede hun 7,360 kg.
Hun er glad, leger godt og sover godt.
Den sidste uge - halvanden har hun ikke spist så godt, som hun plejer. Hun virker uinteresseret, nærmest kræsen: grøntsagerne nægter hun, mens sød frugtmos på glas gir store smil og begejstring. Jeg ammer morgen - aften inden sengetid + hun får en flaske om eftermiddagen efter middagslur. Det glider ned uden problem, hvorimod fast føde er en kamp.
Jeg tænker selv, det blot er en fase; tidlig trods-alder :o) - måske mindre appetit i varmen (bor i Belgien; vi har det varmt); måske endda tænder - hun har endnu ingen, men flere ting synes at tyde på, at de rører på sig dernede i gummen...
Mere bekymret er jeg for hendes afførings-mønster og tænker selv, at dette kan være den primære årsag til vægttabet.
Hun har den sidste uges tid haft væsentlig mere afføring end normalt: hun kan fylde sin ble op til 4 gange på en dag. Det er meget blødt, nogle gang på grænsen til det tynde, men altid med "grødet", så jeg har ikke indtryk af, det er diarre-tynd afføring.
Men det synes som om den mad, hun får, går lige igennem hende - og på ingen tid. Man kan stort set læse i bleen, hvad hun har spist. Jeg tænker, om hun ikke optager næring fra det, hun spiser?
Kan tænder påvirke maven? Kan det være det?
Som sagt er hun glad og i fuldt vigør; sover godt og leger godt. På de fronter helt som hun plejer. Så faktisk er jeg i tvivl om, hvor bekymret jeg egentlig skal være.
På forhånd stor tak,
Astrids mor