Svar: Spørgsmål til dagsplan
27. juni 2009
Alder:
6 mdr.
Kære Anja
Dejligt at høre at mit forrige svar hjalp jer videre :o)
Alt efter hvor tidligt barnet vågner, så kan man godt overveje hvorvidt man skal starte med amning eller i stedet starte med en morgengrød. Der er jo altid en risiko for at amningen, indtaget af mælk fylder så meget, at det tager pladsen op for den egentlige mad og derfor kan der nogle gange være noget hensigtsmæssigt i at barnet starter dagen med grød og først ammes efterfølgende.
Der hvor det nogle gange kan være lidt kompliceret, er der hvor barnet har sovet i rigtig mange timer og naturligt derfor så har brug for væsken om morgenen. Her vil det være en god idé at bibeholde amning om morgenen og så må morgenmåltidet i stedet flyttes, så han spiser senere – f.eks. først får morgengrød kl. 8.30-9.
Hos jer lyder det som om at det vil være rigtig fint at du ammer ham kl. 04/05 og når I så vågner og står op, så vil det være godt at give ham grød kl. 7.30-8 og så kan du amme ham igen kl. 9.30 inden han så skal puttes til formiddagslur. Det vil både sikre ham mælk og grød at du gør det på den måde.
Håber dette er forklaring nok og hjælper videre på vej, fortsat held og lykke.
Rigtig god sommer!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske