Svar: Asparges
27. juni 2009
Alder:
11 mdr.
Kære Lone
Det lyder rigtig dejligt at din dreng er glad for grønne asparges og jeg kender ikke til restriktioner i forhold til grønne asparges og børn.
Asparges indeholder svovlholdige bestanddele, som ret hurtigt efter indtagelse vil udskilles i urinen og det kan give en lidt ubehagelig lugt, men jeg har ikke hørt noget om at det skulle betyde noget i forhold til børn. Grønne asparges indeholder også immunforsvarsstyrkende flavonoider (vegetabilske antioxidanter) og er derfor meget sunde. Det er dog også sådan at Asparges generelt er en meget kaloriefattig grøntsag og måske er det af netop den grund, jeres drengs mave reagerer. Han har jo stadig behov for en del fedtstof og for fedtfattigt og for groft, kan godt give løs mave …
Han må således godt få asparges, men prøve at give ham dem i lidt mindre mængder og server lidt sovs til, bacon til osv. så maden ikke bliver for 'fedtfattig' og se om det vil gøre en forskel hos jer :o)
Fortsat god appetit og ha en dejlig solskinsdag!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske