Svar: Får han nok MME?
28. juni 2009
Alder:
5 mdr.
Hej med dig
700ml mme dagligt er rigtig fint, især hvis du tilmed kan bruge mme i hans grød og mos, så får han jo lidt ekstra mælk den vej og derudover skal han have vand af kop sammen med sin skemad, så væskebehovet også sikres via vandindtag.
Det er ganske rigtigt sådan, at han er ved at være lidt træt af modermælkserstatning og det kan man jo ikke fortænke ham i, når han har fået det længe - det smager jo altså ikke super godt, har du smagt på det? :) Det ændrer dog ikke på at mælken fortsat er vigtig for ham og derfor er det vigtigt at du bibeholder de to flasker om natten, hvor han indtager den største del af sit behov. Det er vigtigt at han får dette fortsat og dejligt at han tager så godt imod om natten.
Indtaget lige nu er altså i orden og du må så vurdere hvordan det ser ud fremover. Det er fine tidspunkter du tilbyder mælk og skemad på, der burde være plads til begge dele så bliv ved med at tilbyde - også selvom han kun tager 40ml nogle gange, så er det trods alt bedre end ingenting og det slukker lige tørsten inden søvn. Prøv evt. med en anden type erstatning da de smager meget forskelligt, for at se om han bedre kan lide noget andet - du kan prøve at købe mme på brik, det laver både Beauvais (allomin), Nestle (NAN) og Arla (Babymælk) for at se om han bedre kan lide smagen af det, det kunne jo tænkes.
I takt med at han får mere og mere skemad, vil hans behov for flaske naturligt nedsættes og det er okay, så længe han spiser store flasker i ydertidspunkterne, så får han alligevel en del mælk. Det er godt hvis han vil have mælk 6 gange i døgnet, da det også er med til at holde maven igang, men han kan også sagtens nøjes med flaske 4 gange dagligt, hvis han drikker f.eks. 180ml hver gang ... så er der igen problemer i kun at give flaske med mælk 4 gange og så give ham vand for resten, så hans væskebehov fortsat dækkes. Især i øjeblikket, hvor det jo er dejligt varmt, så har han behov for ekstra væske :o)
Jeg håber mine tanker hjælper dig videre på vej og giver lidt ro :o) Ha en rigtig dejlig sommer!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske