Svar: Ruller fra ryg til mave, men ikke den anden vej ...
28. juni 2009
Alder:
5 mdr.
Hej med dig
Du skal ikke være bekymret over at din dreng vender fra ryg til mave før han triller fra mave til ryg. Nogle børn gør det i bagvendt rækkefølge og det er helt okay. Det vigtigste er at han udvikler sig, bruger sig selv fysisk og du kan se at der hele tiden sker fremskridt og det gør der jo, så mon ikke det kommer :o)
Du må gerne prøve at motivere ham til at trille fra mave til ryg, ved f.eks. at holde lidt legetøj op og trække det fra ansigtet og bagud, så han kigger efter det og naturligt for overbalance og triller. Du kan også prøve at lægge ham lidt på siden, så han derfra triller om på ryggen og du kan prøve at lægge ham på f.eks. puslepudens lidt skrå sider, det kan nogle gange hjælpe ham i gang.
At han vender sig om på maven når han sover … tja, nogen garanti er der naturligvis ikke, men som udgangspunkt, vil han naturligt kunne flytte på sig, når han har behov for det og man skal ikke hindre ham i at bevæge sig. Men så længe han ikke kan komme fra mave til ryg, så vil det dog være en god idé at du hjælper ham om på ryggen igen inden du selv gå i seng, så han så vidt muligt sover på ryggen. Når han selv begynder at kunne vende og dreje sig, så er der ingen problemer i hvordan han sover, så må han sove i den stilling, der passer ham bedst.
Lav bevægelege med ham, hvor du triller ham, cykler med benene, lader ham trække sig op at sidde og videre op at stå når du holder om hans hænder og håndled. Sving ham, bevæg ham – jo mere jo bedre. Det stimulerer hans balancecenter og det er altid godt :o)
Håber du hermed er hjulpet lidt videre på vej og atter er lidt rolig – ha en rigtig dejlig solskinsdag.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske