Svar: Gå gå gå
28. juni 2009
Alder:
12 mdr.
Hej Lea
Det at lære at gå har ganske bestemte faser, hvor nogle børn kommer hurtigt igennem faserne og andre er flere måneder om det.
I første fase trækker barnet sig op ved tremmerne i sengen, eller møblerne i rummet, herefter bevæger barnet sig fra side til side, ved hele tiden at holde fast med hænderne og flytte sine fødder.
I anden fase bruger barnet kun sine hænder til at holde balancen med og har derved langt mere styrke i sine ben og fødder. Barnet flytter ofte hånd over hånd og kan når det er sikkert nok, begynde at flytte en fod og en hånd af gangen.
I tredie fase øver barnet sig i at bevæge sig fra f.eks. et møbel til et andet. Endnu kun møbler, hvor barnet med sikkerhed kan nå det ene før det andet slippes.
I fjerde fase forsøger barnet at gå... imellem møblerne uden støtte. Det vil sige slipper et møbel og bevæger sig hen til et møbel som er lidt uden for rækkevidde, tager et enkelt skridt og får fat i næste møbel. På dette tidspunkt kan barnet også stå op frit på gulvet uden støtte.
I femte fase vakler barnet forsigtigt og selvstændigt to eller tre skridt imellem møbler eller personer. Der er dog fortsat behov for støtte til at gå længere end dette.
I sjette fase begynder barnet at gå helt selvstændigt.
Som du kan se er det altså en proces, som din lille dreng skal igennem og der er som sagt forskel på børn. Nogle går hurtigt igennem de forskellige faser og andre bruger måneder. Din dreng lyder til at være rigtig godt i gang.
Du støtter ham bedst ved at stille møbler og ting i nærheden, som han kan bevæge sig ved, altså så han med sikkerhed kan nå det ene, før han slipper og tager fat igen. Det er en god idé at holde ham om livet, når han går med dig og det vil også være rigtig fint at give ham en vogn, som han kan skubbe foran sig. Pas på hvis den løber meget hurtigt, så læg evt. et par tykke bøger i vognen, så den ikke flytter sig for let og så han derved bedre kan følge med.
Dejligt at han har det så godt og at I stortrives alle tre – ha en rigtig dejlig sommer!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske