Brev:
Vil ikke lægge sig til at sove - 17 mdr.
29. juni 2009
Alder:
17 mdr.
Vil ikke lægge sig til at sove - 17 mdr.
Hej
Så er jeg tilbage igen med et spørgsmål om søvn. Vi har haft en periode, hvor vores søn på 17mdr har haft rigtig svært ved at falde i søvn. Vi fandt ud af at det hjalp, hvis vi lagde os på en madras på gulvet og så kunne han løbe rundt i værelset og komme hen til os og lægge sig ned, når han blev træt nok. Det virkede rigtig godt en kort overgang, men på det seneste har det bare taget længere og længere tid, nu kan det nemt tage 1.5 time at putte ham og desuden ender han med at blive overtræt og ked af det fordi han ikke må komme ud af værelset.
Vores søn sover ca 1-1.5 times lur omkring kl 12 og bliver lagt i seng omkring kl 20-20.30. Tidligere puttede vi ham omkring kl 19-20, men han har været igennem en periode hvor han kan være længere vågen, så nu tager vi ham med ud en tur udenfor når han har spist aftensmad, så han kan få brændt det sidste krudt af inden han skal sove. Vores dreng vågner hver morgen omkring kl 7.
Vores problem er som sagt at han er begyndt at være rigtig svær at putte om aftenen, og falder ofte først i søvn omkring kl 21.30-22, hvilket er rigtig hårdt. Vi kan se på ham, at han er rigtig træt allerede omkring kl 20, og vi plejer altid at se et afsnit "Rasmus klump" inden han bliver puttet, for at få lidt ro på ham. Vores dreng virker til at have rigtig svært ved at slappe af og falde til ro om aftenen, men at se lidt fjernsyn virker afslappende på ham.
Jeg er meget itvivl om hvordan vi skal takle hans problem med at lægge sig til at sove. Om eftermiddagen er han som regel så træt, at han falder omkuld næsten med det samme, men om aftenen vil han bare ikke sove og han kan holde sig kørende temlig længe bare på stædighed. Kan kan næsten ikke lægge sig til at sove før han er ved at falde omkuld af træthed.
Vi har prøvet "Gå ind/Gå ud" metoden, men han bliver bare vildt hysterisk og græder meget voldsomt. Generelt har han rigtig svært ved at falde til ro i sin seng. Hvis vi er inde i værelset (enten sidder ved sengen, eller laver noget praktisk), så vil han op ad sengen og græder og bliver hysterisk, hvis han ikke må det.
Det at han blev så ked af det og hysterisk, når han skulle lægge sig til at sove i sengen, har vi tidligere tolket som et tegn på at han gerne villle have mere nærvær, når han skulle sove - det var derfor vi lade os til at sove med ham på en madras, desværre tager det nu alt for lang tid og han vil meget hellere ud af værelset og lege.
Vi har også prøvet at holde lidt på ham, mens han ligger i sin seng, men dette virker heller ikke og igen bliver han helt vildt ked af det og vil bare op til os. Der er ikke den store forskel på om det er mig eller min kæreste som putter ham, problemet er det samme.
Jeg har virkelig brug for et par gode råd til hvordan vi takler vores søn i denne situation. Han er ikke bange for sin seng eller noget, da han om dagen ikke har noget problem med at blive sat i den og det er her han i weekenden sover til middag, uden problemer. Han har dog meget temperament, hvilket vi vist ser i denne situation. Men skal vi bare lade ham græde og så gå ind til ham hver 3. min og prøve og trøste lidt og så gå igen - indtil han sover? (Dette kan nemt også tage over 1 time og han bliver meget hysterisk og ked af det)
Eller hvad forslår du?
Ser meget frem til at høre fra dig
Med venlig hilsen
Den trætte mor