Svar: Vil ikke lægge sig til at sove - 17 mdr.
29. juni 2009
Alder:
17 mdr.
Kære trætte mor
Jeres dreng lyder umiddelbart til at sove fint om dagen og de tidspunkter du nævner for søvn, middagslur kl. ca 12 og sover 1-1½ time, putning omkring kl. 20 og op igen kl 07 – det lyder meget fint og helt passende for hans alder. Det lyder således ikke som om at problemerne hos jer lige nu hænger sammen med rytme, søvnmængde – men i stedet som du skriver, det handler om tryghed og behov for at vide, at I er ham nær.
Jeres dreng har en alder nu, hvor verden pludselig synes meget stor. Han begynder at have mere farefornemmelse, han oplever mere modstand i hverdagen. Farerne opstår, når han klatrer op på en rutschebane og finder ud af at han ikke selv kan komme ned og at han er højt oppe, når han løber, falder og slår hul på knæet. Modstanden oplever han fra jer, fordi han mere og mere får ”Nej!” i løbet af dagen, når I tager ham i armen og holder ham fast fordi han ikke må løbe ud på vejen og også fra andre børn som tager legetøjet fra ham, skubber til ham osv.
Det betyder at børn i denne alder godt kan være lidt mere tryghedssøgende og de kan have ekstra behov for at man er der når de skal sove. De kan også have opvågninger om natten, hvor de tydeligt drømmer meget, de vågner med gråd og virker som om at de har mareridt. De ses ofte især i 18-20 måneders alderen, men kan sagtens komme lidt før og kan også forekomme fremover.
Det betyder også at børn i denne alder ofte har en masse tanker, en masse oplevelser, som de skal have bearbejdet inden de kan lægge sig til at sove. Derfor er det en god idé at bruge lidt tid ved sengekanten, hvor man taler med barnet om hvad der er sket, hvordan dagen er forløbet, hvad barnet har oplevet – både af gode og mindre gode ting, så man ligesom får barnets hoved tømt lidt for tanker og derved hjælper barnet til mere ro.
Når børn er meget tryghedssøgende, så skal man naturligvis være der for dem, men det kan godt ske at man forvirrer barnet ved sin tilstedeværelse. Det at ligge på en madras eller bare sidde på en stol virker mærkeligt på barnet og vil ofte virke mere utrygt end trygt. Barnet ser jo at man er der, men man har ikke rigtig kontakt, hvorfor sidder man der og bare sidder … Det sender uklare signaler og gør barnet forvirret og utryg, og så vil man naturligvis ikke sove. Derfor kan man bruge metoden med at gå til og fra – eller man kan i stedet opholde sig i værelset eller lige uden for døren og lave noget praktisk.
Det at være i gang med noget praktisk som at lægge tøj sammen eller stå og stryge tøj, signalerer at der ikke sker noget spændende nu. Mor og far har noget kedeligt at lave, der er ikke noget sjov for dig. Samtidig kan man så verbalt betrygge barnet og fortælle hvad man vil have barnet til ”jeg er lige her, læg du dig ned”. Netop det at have noget praktisk at tage sig til sender et signal til barnet om at man ikke bare sidder og venter på at det skal sove. Barnet kan spørge ”er du der?” og man kan svare igen ”ja, jeg er lige her, læg du dig bare til at sove”. På samme måde kan man udnytte det at skulle lave noget praktisk – f.eks. gå frem og tilbage med rent tøj som skal lægges på plads – man har nemlig et formål med at gå frem og tilbage og det er noget helt andet end at vente på at barnet sover. Man siger således: "jeg henter lige noget af dit tøj, så kommer jeg igen" i stedet for "nu skal du lægge dig til at sove og så kommer jeg igen". Det sender nogle andre signaler og gør samtidig barnet rolig ved at være i sin seng.
Og jeg tænker at det er den metode I skal benytte jer af. I skal altså sende tydelige signaler om at det ikke er legetid, men sovetid nu. I skal samtidig vise ham at det der foregår efter sengetid er kedeligt. I skal betrygge ham ved jeres tilstedeværelse (være i nærheden) og ved verbalt at fortælle ham, hvad I vil. Netop det at han selv begynder at lægge sig ned er vigtigt i forhold til at forstå, at det faktisk er det I forventer at han gør nu.
Jeg håber ovenstående hjælper videre, fortsat held og lykke og rigtig god sommer!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske