Svar: Kravle op ad ting
30. juni 2009
Alder:
15 mdr.
Kære Thora
Det er rigtig dejligt at din datter øver sig i at kravle og også øver sig i at kravle op :)
Det går ofte rigtig godt med at komme opad, men langt sværere med at komme ned igen. Derfor er du nød til at hjælpe hende med at komme ned, også selvom det betyder at hun kravler op, du tager hende ned, hun kravler op, du tager hende ned og I kan blive ved sådan i en uendelighed ...
Din datter har heller ikke fornemmelse for højder og har ikke nogen farefornemmelse. Hun ved simpelthen ikke at hun kan komme til skade og slå sig frygteligt, hvis hun klatrer højt op, får overbalance og falder ned. Derfor er du nødt til at sikre, at hun ikke kan komme til skade og derfor er du nødt til at være i nærheden, så du kan gribe hende, hvis hun får overbalance - du er nødt til at sikre hendes sikkerhed.
Sæt evt. sikkerhedshjørner på bordene, så hun ikke falder fra sofaen og ned i et bordhjørne - men hold dig også i nærheden, stå helst bag hende, når hun klatrer rundt, så der så vidt muligt ikke sker hende noget :o)
Ulykker er den største risiko for børns helbred og derfor skal du sikre hjemmet, nu hvor hun bevæger sig så meget rundt. Det er vigtigt at hjemmet er et trygt sted at færdes.
Gå en tur rundt i hjemmet og fjern følgende ting, som kan være farlige:
- Askebægre og tobak
- Plastikposer
- Olielamper
- Levende lys og åben ild
- Giftige planter - både inde og ude
- Strikkepinde og andre spidse genstande
- Skarpe kanter
- Tunge genstande
- Ledninger fra strygejern el koger og lign.
- El-samledåser
- Meget små dele, små stykker legetøj
- Rengøringsmidler
- Medicin - også vitaminpiller
- Varme drikke
- Duge der hænger ned
- Afskærm brændeovn og grill
- Pas på døre, der kan klemme fingre
- Sæt spærring ved trapper, altaner, vinduer
- Pas på barnet på badeværelset
- Gå aldrig fra et barn der er i bad
- Gå aldrig fra barnet i køkkenet, når du laver mad
- Den høje stol skal være stabil og godkendt
- Barnet skal have sele på, når det sover ude og selen skal være DVN mærket.
Håber ovenstående hjælper dig lidt videre, fortsat held og lykke med hende.
Rigtig god sommer!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske