Brev:
Svært ved at falde i søvn efter sygdom
30. juni 2009
Alder:
5 mdr.
Svært ved at falde i søvn efter sygdom
Hej Helen
Jeg har tidligere skrevet til dig, bl.a. for at få lidt gode råd til overgang til skemad mv. - tusind tak for nogle gode råd!
Mine tvillinger er snart 5 mdr. og trives rigtig godt med skemad (indtil videre kun risgrød 1 gang dagligt, men vi forsøger os snart med grøntsagsmos til aftensmad). De er 70 cm. lange og vejer lige over 8 kg. - alt tyder på, at de trives.
Min tvilling "A" fik for 6 dage siden pludselig høj feber. Han vågnede fra en lille morgenlur og kom med "utilfredshedslyde" og græd meget, hvilket han ellers næsten aldrig gør. Jeg tog hans temperatur, som startede på 38,3 og ramte 40,4 om aftenen. I mellemtiden havde vi været hos lægen 2 gange, som dog ikke mente, at vi skulle være bekymrede, da han var vågen og opmærksom, og ikke slap og døsig. Appetitten fejlede i øvrigt ikke noget - det var først dagene efter, at den blev noget reduceret.
På 3. dagen var feberen væk, fornemmede jeg (jeg holdt op med at tage temperaturen, for jeg blev alt for nervøs af det :-)), og i går, på 5. dagen, vendte appetitten tilbage for fuld styrke. Han har været meget træt og har sovet meget mere end sædvanligt, dette er dog også ved at normalisere sig.
Min bekymring er nu, at han pludselig græder meget, hver gang han skal falde i søvn - om det er til lurene i løbet af dagen eller til natten. Hans søvnmønster er det samme, og som før er han (ligesom hans bror) max vågen 2 timer, før der skal soves lidt igen, men han græder hjerteskærende, mosler rundt i sengen (både den til dagslurene og hans "nat-seng") - og har generelt meget svært ved at overgive sig, selvom han ligger med lukkede øjne og klynker/græder højlydt. Det er bestemt ikke rart at lytte til, når han ellers altid har været meget harmonisk og tilsyneladende nydt at ligge lige så stille og falde i søvn selv.
Det eneste tidspunkt, hvor han falder i søvn uden de store scener, er når vi er ude at køre med barnevognen. Han græder/mosler ligeledes, hvis jeg forsøger at vugge ham i søvn, men kan dog distraheres lidt af en gåtur på armen.
Har du hørt om lignende ændringer hos børn, og har du bud på, hvad forklaringen kan være? Jeg tænker, om han har haft slemme feberdrømmer under sin sygdom og derfor nu har fået det svært med at falde i søvn, eller? Jeg vurderer ikke, at han har ondt nogen steder, da intet tyder herpå. Skal jeg alligevel få ham lægechecket igen?
På forhånd tusind tak for svar.
Mange hilsner