Svar: Svært ved at falde i søvn efter sygdom
30. juni 2009
Alder:
5 mdr.
Hej med dig
Det er meget normalt at børn efter en sygdomsperiode har svært ved at overgive sig til søvnen. Det ses især, hvis barnet har haft feber (måske på grund af feberdrømme som du er inde på) eller hvis barnet har haft smerter, f.eks. smertejag fra ørerne. Barnet kan sagtens være helt rask og således ikke have hverken feber, øreproblemer eller lignende mere, og alligevel græder de, har svært ved at overgive sig til søvnen eller vågner med gråd, som blev de stukket af en bi ...
Det handler om at kroppen husker og at der ligesom bliver lagret en erfaring i kroppen om at det gør ondt eller er ubehageligt at lægge sig til at sove. Det ændre sig igen, men det tager tid at få indarbejdet en ny erfaring, en ny rytme, som lærer barnet at det atter er okay, man kan godt sove roligt igen.
Jeg sammenligner det ofte med stress, hvor folk som har oplevet rigtig stress, mærket deres krop kollapse, mærket udbrændtheden - ofte også vil mærke kroppen husker. Der skal ikke ret meget til, hjertet skal ikke slå ret meget hurtigere, før kroppen siger: "det der har du mærket før, nu får du lige en advarsel til" og den stressramte mærker meget tydeligt signalerne, også selvom hun eller han faktisk ikke er stressede lige der.
Hos små børn ser man altså lidt samme fænomen, at deres krop husker, at erfaringen om at det er ubehageligt at sove lejrer sig i kroppen og det virker som om at de i en periode derfor protesterer voldsomt mod at overgive sig til søvnen, selvom de tydeligt er trætte.
Det er rigtig godt, at du forsøger at berolige din dreng, luller ham til ro ved at holde hænderne på ham, eller triller ham en tur i barnevognen, så du på den måde får en ny erfaring lejret i kroppen. Igen naturligvis en balance, for han skal jo helst ikke have erfaringen med at skulle trilles hele tiden for at kunne sove, men i en periode, vil det være helt okay:o)
Jeg håber du kan bruge ovenstående lidt videre, fortsat held og lykke med dem begge to og rigtig god sommer :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske