Brev:
Grød, mos, MME ...
30. juni 2009
Alder:
6 mdr.
Grød, mos, MME ...
Hej Helen,
Jeg skrev til dig tidligere for at få råd til min lille ædedolk, Astrid, som er fra den 3. Januar 2009.
Vi er nu rigtig godt igang med grød og mos. Hun får ligenu risgrød om formiddagen og grøntsagsmos om aften. Derudover får hun til altid lidt frugtmos til dessert.
Fortsætter man med grød om dagen, eller skal jeg til at give hende grøntsagsmos?
Jeg er lidt i tvivl om hvornår vi skal begynde at give hende et måltid mere, og hvad det skal være. Jeg syntes egentlig at hun virker klar til det. Jeg tænker at hun næste gang skal til at have havregrød om morgenen?
Astrid er stor pige, som ligenu vejer 9 kg. Min læge sagde til 5 mrd. vaccine, at det måske ikke var nødvendigt, at give hende sødmælk, når vi skulle begynde at give hende almindelig mælk.
Jeg troede at man skulle give dem sødmælk, men det behøver man måske ikke, hvis barnet ikke har brug for ekstra? Astrid er rigtig stor, men jeg syntes nu ikke at hun er sådan overdreven fed.
Astrid kan rigtig godt lide at sutte på gulerødder, agurker og æbler.
Hvad kan jeg ellers give hende at sutte på? Må hun få en eller anden form for kiks?
Ligenu ser vores skema sådan her ud:
5.30 - vågner, får en flaske med 185 ml.
8.00 - 1. lur, lægges med en lille flaske, ca. 50 ml.
10.00 - vågner, risgrød og frugtmos.
12.00 - 2. lur, lægges med en lille flaske, ca. 50 ml.
13.30 - vågner, får en flaske med 150 ml.
16.00 - 3. lur, lægges med en lille flaske, ca. 50 ml.
16.30-17.00 - vågner.
17.30-18.00 - aftensmad, grøntsagmos og frugtmos.
19.30 - puttes for natten, får en flaske med 185 ml.
Jeg har prøvet frem og tilbage med mængderne. Astrid vågner nemlig om natten, hvis hun får for lidt at spise i løbet af dagen. Det her er de mængder, jeg vurdere at hun har brug for i løbet af et døgn.
Jeg syntes ikke at der går så lang tid mellem hendes måltider. Det er heller ikke fordi, at hun ikke kan gå længere tid uden mad. Det kan hun sagtens.
Astrid er bare meget et vanemenneske, og hun kan ikke finde ud af hvis tingene ikke bliver gjort på samme måde hver gang - i forhold til at sove.
Jeg ved ikke om det er nødvendigt at ændre på noget. Egentlig syntes jeg at det fungere fint nok. Hun er glad hele dagen, falder selv i søvn i barnevognen, og når hun puttes for natten. Grunden til at jeg bliver i tvivl er, at min læge syntes måske at hun spiste for ofte.
Jeg glæder mig til at modtage dine svar på mine (mange) spørgsmål, og til at få lidt respons på vores hverdag.
Venligst Tine