Svar: Grød, mos, MME ...
30. juni 2009
Alder:
6 mdr.
Kære Tine
Planen for dagen ser umiddelbart fin ud, jeg savner dog en flaske sen aften og så lidt mere skemad i løbet af dagen :o)
Nu hvor din datter er 6 måneder gammel, så må hun få rigtig meget forskelligt mad og det er vigtigt at du nu begynder at variere hendes indtag yderligere. Hun har behov for rigtig mange måltider i løbet af dagen, ikke store portioner men små og hyppige måltider og de skal appellere til hende i smag og udseende og stille og roligt tage mere og mere udgangspunkt i jeres mad.
Hun kan nu få grovere grødtyper som havregrød, øllebrød og flerkornsgrød, du kan give hende kogt eller fisk frugtmos, hun kan ud over frisk blød frugt i hænderne også få f.eks. ristede rugbrødsbjælker, det vil forberede hende lidt på at spise rugbrødshapsere senere. Du laver dem ved at købe et helt mørkt rugbrød uden kerner, skære nogle stammer som du rister i ovnen, så de er hårde på ydersiden og blødere i midten. Hun kan også få andre brødskorper at gnave i.
Derudover skal hun have grøntsagsmos af alle slags grøntsager: Gulerod, squash, blomkål, broccoli, pastinak, persillerod, løg, jordskokker, kålrabi, hvidkål, peberfrugt, skorzonerrødder, spidskål, rosenkål, savoykål, ærter, majs, grønne bønner, grønkål, porrer, tomater (uden skræl), agurk, avokado osv.
Selleri, spinat, rødbede og fennikel indeholder nitrat. Hun må meget gerne få det men i små mængder. Det bør ikke udgøre mere end 1/10 af portionen ellers skal det gives med 14 dages mellemrum. Men netop rodfrugter er ofte et hit, de smager af noget og det kan børnene rigtig godt lide :o)
Du skal så også til at komme kogt kød og fisk i grøntsagsmosen og det bør koges i starten. Du kan give hende kogt kød af kylling, kalkun, svin, kalv, lam, and, okse osv. og du kan give hende fisk - kogt eller lavet i ovnen - De fede fisk er især laks, sild og makrel. De mere magre fisk er skrubbe, rødspætte, sej og torsk og her må hun gerne få det hele. Tun fra dåse er også i orden. Du skal naturligvis mose eller blende maden til en konsistens som passer hende og så skal hun sidde med ved bordet, når I spiser.
Kød og fisk udgør kun en lille del af mosen, hun skal ikke have 'klumpet mad', det skal snarere give en lille smule struktur, så hun vender sig til det og stille og roligt lærer at spise mere af det og få mere og mere 'mad med bid i'.
Det er en fordel at give flaske aften, sen aften og tidlig morgen, fordi hun derved sikres en stor del af sit mælkebehov og samtidig får mere og mere plads i maven til rigtig mad i løbet af dagen. Det er altså flasken midt nat der fjernes først, - at sove igennem svarer til at sove fra midnat til næste morgen tidlig og derefter fjernes så flaskerne om dagen en efter en. De fleste børn vil i 6 måneders alderen have behov for ca 6 flasker dagligt, i 7 måneders alderen trives de fint med ca 4 flasker og i 8-9 måneder nedtrappes til 3 flasker dagligt.
En plan for dagen lavet ud fra dine angivne tider kan se således ud:
Tidlig morgen 05/06: Flaske og sover lidt videre
Morgen 7.30: Havregrød, vand af kop. Suppleres med lidt frisk blød frugt i hånden, frugtmos.
Flaske og puttes til formiddagslur
Frokost 11.30-12: Grøntsagsmos, begynde med lidt kogt kød og fisk, suppleres med lidt agurkestænger, ristede rugbrødsbjælker og lignende. Vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur
Eftermiddag 14-15: Tilbydes lidt frisk frugt i hånden at sutte på, frugtmos, vand af kop.
Flaske og sover sin 3 lur. Mange børn begynder i 6 måneders alderen at springe denne lur over, men da din datter står meget tidligt op om morgenen, så er det relevant at hun stadig powernapper her.
Aften 17.30-18.00: Grøntsagsmos med kød eller fisk, tilbydes mere og mere mad der tager udgangspunkt i jeres mad, kan f.eks. også få lidt sovs på sin mad. Tilbydes igen lidt brødskorper, agurk eller lignende at gumle på, opbløde med spyt osv. Vand af kop.
Flaske og puttes til natten ca 19.30-20
Sen aften 23-24: Flaske og sover uden mælk til næste morgen tidlig.
Som du kan se går der fortsat ikke lang tid imellem hendes måltider og det er helt bevidst. Hun vokser meget, har brug for rigtig meget energi og de små hyppige måltider er med til at sikre hendes energibehov dagen igennem. Jeg er derfor ikke enig med jeres læge i at hun spiser for ofte. Det du fortæller lyder fint og udgangspunktet er rigtig godt - jeg foreslår dog at du nu giver lidt mere 'rigtig' mad :o)
Du bør bruge mælk i den hjemmelavede grød og mos og det kan være modermælkserstatning eller en lille smule sødmælk. Igen er det vigtigt for at energiberige maden og hun bør ikke få grød der kun er lavet på vand - heller ikke selvom hun er en stor og dejlig pige der trives godt. Hun bør ikke få de fedtfattige mælketyper og først fra 9 måneders alderen bør hun få større mængder komælk, indtil da er det bedste du kan give hende mme - og så naturligvis vand :o)
Kiks ... tja, det er ikke det bedste at give hende, prøv i stedet med rugbrødsbjælker eller andre former for skorper. Du kan købe grove skorper i supermarkedet, tvebakker og lignende som er sundere for hende at sutte på. Når jeg anbefaler rugbrødsbjælker, så er det fordi glutenindholdet i rug ikke er særlig højt, hvor det er noget højere i hvede. Hun må gerne få gluten med den alder hun har, men stadig kun i små mængder.
Så tror jeg at fik svaret på det hele, håber du hermed er hjulpet lidt videre på vej :o)
Ha en rigtig dejlig sommer!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske