Svar: Sover kun 20 min af gangen om eftermiddagen og aften-putning
20. juli 2009
Alder:
3 mdr.
Kære Pernille
Tak for dit brev.
Der er flere ting der spiller ind hos jer, men for det første tænker jeg at din dreng alder og udvikling har stor betydning. Det er meget normalt at børn i 3-4 månedersalderen powernapper mere end tidligere og det kan her være en god idé at arbejde på at barnet skal have en rytme med 3 lure dagligt - en formiddagslur, en middagslur og en lur sidst på eftermiddagen. Nogle gange ligger den sidste lur så sent, at sengetiden udskydes. Derfor går mange børn i denne alder forholdsvis sent i seng, sover måske først til natten kl 22 - men det ændrer sig igen, det er en periode og det er normalt. At din dreng sover rigtig godt fra 21-09 lyder derfor super og at han sover kortvarigt i løbet af dagen, lyder normalt ...
Børn i denne alder ofte er meget opmærksomme på verden, de følger tydeligt med, de bruger sig selv mere fysisk og mentalt, drejer hovedet bevidst efter ting, skelner tydelig mellem om de er hjemme eller ude, om de er i favn hos mor eller en fremmed osv. Det betyder at børn i denne alder meget let lader sig forstyrre - og især når de skal spise. De ammes, spiser, slipper - kigger efter ting, tager måske fat igen, slipper og gider så alligevel ikke mere, det er sjovere at lege og være opmærksom på verden. Og ud fra det du fortæller, så lyder det som om at I har det sådan nogle gange - din dreng har så travlt med at opleve verden, at han ikke rigtigt har tid nok til at spise.
Det betyder at man meget let kan komme ind i en rutine, hvor barnet mere eller mindre slatspiser, slatsover, slatspiser og atter slatsover - hele dagen igennem og derfor kan det være en rigtig god idé at arbejde på at barnet får lidt mere mad. I første omgang handler det om at barnet skal have mere mælk, at barnet skal ammes lidt hyppigere - det vil øge mælkemængden og give barnet mere ro i maven - og forhåbentlig bedre søvn, og hvis dette så ikke er nok, så kan man begynde at introducere lidt skemad - men altså i første omgang fokus på mælkeindtaget og fast rytme omkring dette.
Skemaden må tidligst introduceres, når han er 4 måneder gammel og du kan overveje om han i stedet skal suppleres med ekstra mælk på flaske, hvis du synes amningen er ved at fylde for meget. Jeg ved fra dine tidligere breve at du malker ud og sælger din modermælk, så du har ganske givet masser af den - også i fryseren, så han kan jo blive suppleret med noget af det ...
Men når det er sagt, så tænker jeg også at han med den lange nattesøvn han tager - hvor han ofte sover 12 timer fra 21-09, naturligt ikke vil kunne tage særligt lange søvnstræk i løbet af dagen. Han samlede søvnbehov er ca 15 timer og hvis han sover 12 timer om natten, så vil han naturligt ikke kunne sove mere end samlet 3 timer i løbet af dagen, så 3 lure af kun 1 times varighed er rigtig flot ... Så hvis du nogle gange får ham til at sove 1-2 timer mod at lægge dig med ham og han naturligt fortsat har behov for sine 3 lure dagligt og det afbræk lurene giver ham, så vil han til de øvrige lure ikke sove mere end 20 minutter af gangen.
Man er derfor nødt til at se på hvordan barnet sover over hele døgnet, for at vurdere om søvnbehovet er tilstrækkelig og hvad man kan forvente og det lyder til at være tilfældet hos jer. En ændring hos jer, hvor din dreng sover mere om dagen, kan altså medføre at hans nattesøvn skal afkortes og det er måske også synd, hvis han og du trives med de 12 timer ...? :)
Om aftenen kan du overveje om du lige i øjeblikket skal vælge at lægge dig med ham og på den måde lulle ham til ro, amme ham i søvn. Netop fordi han ikke sover særlig meget om dagen, så er han ganske givet lidt overtræt om aftenen og har meget svært ved at lade roen falde over sig. Ved at lægge sig med ham, kan du skærme ham og lulle ham til ro. Denne vane kan I så ændre på hen af vejen - lige nu handler det om at få ham til at koncentrere sig om at spise, lukke verden og alle oplevelser ude og overgive sig til søvnen.
Og så handler det også om at ramme det rigtige tidspunkt om aftenen. Og her må man forsøge sig lidt frem, som du allerede gør. Det er helt fint, at det nogle gange hjælper bare at sidde med ham og andre gange skal der noget andet til - heldigvis sover han jo godt, når han først sover og det er jo et stort plus :)
Jeg håber du kan bruge ovenstående videre, fortsat held og lykke med ham. Rigtig god sommer.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske