Brev:
Hvor længe skal vi blive ved at koge drikkevandet?
20. juli 2009
Alder:
6 mdr.
Hvor længe skal vi blive ved at koge drikkevandet?
Käre Helen,
Jeg har et par spörgsmäl angäende skemad til min datter Siri.
Siri blev födt med kejsersnit d. 23.01.2009 i uge 36+0 – altsä 4 uger for tidligt. Hun er nu ca. 65 cm lang og vejer ca 7 kg. Hun er motorisk fint med, ruller sig, pröver at kravle, griber fint om ting, osv.
Jeg ammede Siri til hun blev 5 mäneder gammel og supplerede med MME. Efter anbefaling af vores börneläge ventede vi med at give skemad til Siri var 5 mdr gammel (fordi hun blev födt 4 uger for tidligt), selvom hun langt tidligere viste interesse for vores mad.
Det gär supergodt med skemaden, det er det hele store hit og vi er nu oppe pä 2 gange skemad per dag. Hun spiser fint og gerne.
For öjeblikket ser Siris madplan ca sädan ud:
06.30: ammes og stär op
09.30: ca. 1 dl hirsegröd med frugtmos, vand af kop
10.30: ammes
12.30: flaske MME , drikke ca. 140 ml
15.30 ammes eller flaske
17.30 : ca. 1.5 dl gröntsagsmos (gulerod og kartofler), vand af kop
19.30: ammes eller flaske og bliver puttet til natten
22.30: flaske (ca. 150 ml)
Ca. 03.00: flaske (ca. 160 ml)
Hun sover meget forskelligt fra dag til dag – nogen gange 2 lure andre gange 4. Om natten er hun kun vägen for at fä flaske, derefter sover hun roligt videre.
Jeg skifter lidt mellem amning og flaske i löbet af dagen, alt efter om vi har fred og ro til amning eller ej. Det er blevet betydeligt svärere at amme pä det sidste. Siri er totalt ukonzentreret hvis storesöster er i närheden eller vi er ude.
Nä, men jeg er lidt usikker pä hvor hurtig jeg mä give hende mere skemad og hvad jeg mä give. Skal jeg fortsat tage hensyn til de 4 uger hun blev födt for tidligt? Jeg har indtil nu kun givet babymad pä glas og grödtyper til 4 mäneder gamle babyer, selvom hun jo er knap 6 mäneder. Skal jeg blive ved med at give hende mad efter hendes korrigerede alder? Hvornär skal jeg give tredje mältid mad og hvad skal det väre? Mä hun fä frisk frugt? Mä hun fä avocado? Hvornär mä hun fä köd? Hvornär mä hun fä noget i händen selv – og hvad mä hun fä?
Hun er enormt interesseret i alt hvad vi spiser og drikker. Räkker ud efter vores mad, laver smaskelyde med munden när hun ser os spise, etc. Vi har en gang prövet at give hende et stykke agurk. Problemet var bare at hun bed relativ store stykker af (hun har 2 tänder) og selvfölgelig endnu ikke kunne tygge/synke det.
Da Siri var 2 mäneder gammel fik storesöster Ronja diagnostiseret börneeksem. Vores börneläge har derfor anbefalet os at vente med mälkeprodukter til Siri indtil hun er et är gammel. Derudover vente med zitrusfrugter, fisk og äg. Er der andre ting vi skal väre forsigtige med? Hvad med gluten?
Hvorlänge skal vi blive ved med at afkoge vand til drikkevand?
Tak for svar og kärlige hilsner fra
Ronja og Siris mor