Svar: Hjælp til putning og madinspiration
20. juli 2009
Alder:
7 mdr.
Kære Betzy
Det lyder som om at I er kommet rigtig godt igang med skemaden og det er rigtig dejligt :o)
Sundhedsstyrelsen taler om at der netop i 7-8 måneders alderen er et vindue man skal søge at udnytte. Det handler om at børn netop i denne alder, har lyst til at få mad i munden, begynder at tygge og naturligt gerne vil smage på ting. Derfor er det vigtigt at man i denne alder, sørger for at tilbyde barnet så stor variation som muligt og netop begynder at give barnet mad med lidt mere bid i. Jo flere smagspræferencer barnet får i denne alder, jo mere forebygger man kræsenhed senere hen.
Din datter er ikke helt 7 måneder endnu, men hun er en stor pige rent fysisk og hun virker meget interesseret i mad, som du beskriver hende. Derfor vil det være rigtig godt, hvis du kunne begynde at tilbyde hende mere variation og også gerne mere mad i hånden hun kan sidde med. Start også gerne med lidt grovere mos, så hun vender sig til at tygge lidt mere og følg så gerne efter med lidt små brødhapsere, hvis du føler hun virker parat til det.
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Tidlig morgen 06: Flaske med mme og sover lidt videre
Morgen 7.30-8: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9.30: Frugtmos, frisk blød frugt i hånden, vand af kop.
Puttes til formiddagslur uden flaske (da hun har fået flaske tidlig morgen)
Frokost 11.30-12: Grøntsagsmos med kød eller fisk og suppleres med lidt ristede rugbrødsbjælker, agurk, kartoffelbåde eller lignende i hånden, vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur ca kl. 13.30 som nu
Eftermiddag 16: Tilbydes en lille portion flerkornsgrød med frugtmos, frisk frugt i hånden at sutte på, vand af kop.
Powernappen springes over
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk og udgangspunktet bliver stille og roligt mere og mere af jeres mad, hun må gerne få lidt ris med lidt sovs - det kan være en ret som boller i karry eller lignende. Får I lidt kødsovs, kan hun også få det og hun må gerne få indmaden af en frikadelle, lidt farsbrød eller lignende i sin grøntsagsmos. Får I fisk, kan I også give hende dette - hun må i princippet få mad som I andre spiser, men naturligvis i en konsistens som hun kan kapere.
Giv hende gerne kogte blomkålshoveder, broccolihoveder, kartoffelbåde og lignende i hånden at sidde med selv. Vand af kop.
Flaske og puttes til natten 19.30-20
Sen aften 23-24: Flaske
Som I kan se af denne plan så anbefaler jeg at I giver flaske 4 gange dagligt - tidlig morgen, inden middagslur, aften og sen aften. Det vil sikre hendes mælkebehov og vil samtidig give plads til mere rigtig mad i maven. Flasken sen aften kan hun ganske givet spise mere eller mindre i søvne og det vil gøre, at hun sover bedre og at hun om morgenen ikke er så urolig og ked af det. Det er meget lang tid at skulle undvære flasken fra kl. 20 til næste morgen eller formiddag - hendes mælkebehov er fortsat stort og jeg vil anbefale jer at bibeholde en flaske mælk sen aften.
Hvis hun ikke indtager flaske sen aften, så skal hun i hvert fald have den tidlig morgen. Det er alt for mange timer uden mælk / væske ... :) At vågne stille og roligt med en flaske burde kunne gøre morgenen lidt mere hyggelig for jer alle.
Hvis I hellere vil igang med små rugbrødshapsere og mener at hun allerede kan klare det, så forsøg. Men suppler fortsat med grøntsagsmosen ved siden af.
Maden bliver mere interessant ved at tilbyde variation og lade hende få mad, der tager udgangspunkt i jeres mad. Som sagt må hun få alt hvad I får. De lidt gammeldags retter med hakket kød og sovs er ofte godt, men også retter med ris, eller retter med fisk er rigtig godt til hende.
I forhold til putning, så spiller det ind at hun fortsat sover lur sen eftermiddag og det vil være rigtig godt, hvis I de fleste dage begynder at kunne springe denne over. Jeg tænker at planen for dagen og mere mad i løbet af dagen vil hjælpe på både rytme og søvn og således hjælpe jer videre på vej. Det lyder ikke som om at jeres datter lige nu er træt nok til at sove, når I putter hende og jeg skønner det er fordi hun er stået op fra lur kl. 18 ... Al søvn der ligger efter kl. 16 vil naturligt påvirke nattesøvnen. Så prøv om I kan finde en rytme, hvor hun kan nøjes med to lure dagligt og se om ikke det hjælper på at overgive sig til søvnen om aftenen, I vil så også kunne putte hende lidt tidligere end I gør lige nu :)
Jeg håber mine tanker og plan for dagen hjælper videre på vej, fortsat held og lykke med hende.
Fortsat god sommer!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske