Svar: Soveproblemer for vores børn
20. juli 2009
Alder:
5 år
Kære Majbrit
Der kan være mange årsager til at især dine børn ikke vil sove om aftenen og jeg vil gerne give dig lidt af mine tanker med på vej :) Da jeg ikke kender dig, det er første gang du skriver til mig, må du vælge fra hvad du kan bruge og ikke kan.
Du skriver at det altid har været svært at få børnene til at sove og det lyder som om at I aldrig rigtig har fået indført gode sovevaner. Det spiller naturligvis ind, hvis børnene aldrig rigtig har haft nogle faste rutiner omkring søvn. De har behov for små faste ritualer, de har behov for genkendelighed, det gør dem trygge og hjælper dem til at vide, hvad der nu skal ske.
Det er vigtigt at sengen forbindes med et rart sted at være, børnene må f.eks. ikke blive sendt i seng, hvis de ikke opfører sig ordenligt. Så vil sengen blive forbundet med at blive straffet og dermed ikke et trygt sted.
Det er også vigtigt at børnene er trætte og parate til at sove, når de puttes. De skal have leget, brugt sig selv både motorisk og mentalt i løbet af dagen, de skal være mætte og godt fyldt op med mad. Vi sover alle bedst, hvis vi er både fysisk og mentalt trætte og hvis vi er mætte - ingen sover på tom mave.
Det er vigtigt at de spiser en god og sund kost i løbet af dagen. Serotonin er et af de stoffer som er med til at holde vores humør stabilt og forbedre vores søvnkvalitet. Serontonin bliver produceret, når vi indtager tryptofanholdige fødevarer og dette sikres blandt andet når vi indtager bananer, brød, pasta, fede fisk som laks og makrel, kylling og kalkun, en bagt kartoffel og forskellige grøntsager er også vigtigt.
Det er vigtigt at man allerede fra morgenstunden og dette gælder både børn og voksne, starter dagen med protein og fiberrig morgenmad. Havregrød eller havregryn får blodsukkeret til at stige langsomt hen over nogle timer, hvilket vil give vedvarende energi og stabilisere humøret. Derfor anbefaler jeg ofte også havregrynsboller som mellem måltider, fordi det er vigtigt til at stabilisere og gøre at barnet føler sig godt tilpas.
Det er vigtigt at undgå saftevand og unødigt søde fødevarer. Ren frugt er at foretrække og vand bør som hovedregel være tørstslukker.
Min umiddelbare tanke er derfor at I også skal se på hvordan børnene spiser i løbet af dagen og prøve at gennemtænke om I kan sammensætte deres kost mere hensigtsmæssigt i forhold til at få dem til at sove bedre om aftenen.
Børn i 3 og 5 års alderen har også mange tanker de tumler med, og det er vigtigt at give sig tid til at barnet kan få bearbejdet nogle af disse. Den yngste er måske bange for mørke og kan ikke sove uden at natlampen er tændt - det kan jeres datter også være og det vil være fint at tale med hende om, hvad der skal til, for at hun kan lægge sig til at sove. Måske en lampe, måske skal døren stå åben, måske vil hun gerne hører en historie osv. Når man er 5 år gammel, kan man godt sætte ord på hvad der gør en glad og tryg - hvad hun synes er hyggeligt inden sengetid og I kan godt lave små aftaler med hende.
Måske synes børnene at det er dejligt at sove sammen, fordi det gør dem mere trygge end at ligge væk fra hinanden. Måske har de brug for at I sidder der og holder dem lidt i hånden, måske hjælper det at tænde for et stykke afslappende musik eller lade dem høre en historie på CD.
Det er naturligvis også af betydning hvordan I virker som forældre. Forældre og børn påvirker naturligt hinanden og måden man opdrager på kan også spille ind. Nogle forældre har meget svært ved at sætte grænser og stiller meget få krav til barnet. Forældrene er meget inkonsekvente og det opmuntrer ofte barnet til at handle meget impulsivt.
Andre forældre er modsat meget autoritære, de lægger stor vægt på at barnet er lydig og hører efter. De er meget hurtige til at straffe barnet, hvis det ikke gør som forældrene siger.
Og så kan man også være en 'Myndig forældre', hvor man sætter klare grænser for barnets opførsel. Hvor man anerkender barnets lyst til at udforske og til at prøve grænser, men hvor man samtidig forklarer barnet hvorfor der er regler og hvorfor de skal overholdes.
Måske skal I forældre ændre lidt på jeres måde at opdrage på - måske skal I være lidt mere myndige end I er og ikke lade jeres børn rende om hjørner med jer ...?
Der er i kommunen en PPR afdeling - pædagogisk, psykologisk, rådgivning, som I kan tage kontakt til. I finder telefonnumre på kommunens hjemmeside. Du kan ringe til familievejleder, sundhedsplejersker, børnepsykologer osv. alt efter hvad behovet er og i mange kommuner har man også mulighed for at få anonym rådgivning ved behov.
Jeg håber du hermed er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke med dem begge to :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske