Svar: Meget morsyg dreng
16. maj 2004
Alder:
2 år, 3 mdr.
Kære Mette
Først et stort tillykke med graviditeten.
Som du selv er inde på, så er jeres søns 'valg af mor', jo naturligt i forhold til at du altid har været der for ham og det er dig der er sammen med ham flest timer, døgnet rundt. Det skal man jo et eller andet sted acceptere.
For det første skal du glæde dig over, at du har en sund og stærk dreng, som fint giver udtryg for hvad han kan lide og hvad hun er tryg ved:o)
Jeg tror ikke at I skal presse igennem at far skal overtage alle de dagligdag ting. Hvis jeres søn føler sig presset til at føle anderledes end han gør, vil han holde endnu mere fast i at mor skal. Derved skabes nemt en konflikt.
I stedet vil det være en god idé at far laver noget andet med ham. Det kan være at gå en tur i skoven, klatre op og ned af træstuppe, grave et hul i jorden og se om der er en regnorm eller andet, spille bold osv. Far kan også tage sønnike med op at handle uden mor eller læse en bog højt, spille et spil osv.
Der er ingen tvivl om at far på et tidspunkt vil være den der bliver 'set op til'. Jeres søn bliver jo også ældre og har behov for at spejle sig i sin faderfigur. For jeres søn er det dog utroligt vigtigt at han får den tryghed der ligger i at det er mor, som skifter bleen, putter osv. Det han jo har været vandt til i hele sit 2 årige liv og som man ikke pludselig kan ændre fra den ene dag til den anden.
Far kan dog nogle andre ting og det skal jeres søn også lære. Det kan være en god idé at far fortæller at han gerne vil det. Altså at far højst siger: 'må jeg ikke godt skifte din ble, jeg vil så gerne'. Det kan godt være at jeres søn siger nej, men på et tidspunkt siger han måske okay.
Det er en proces som skal ske gradvist, og som kræver stor tålmodighed fra begge sider. Når børn er ældre har man mulighed for at lave aftaler. Man kan f.eks. fortælle sit barn at man godt ved at det gerne vil have at mor putter i seng, men idag gør far det, og mor putter så igen imorgen. Og man skal naturligvis overholde den aftale man laver. Men så længe jeres søn ikke er ældre kan I ikke lave sådanne aftaler med ham og det drejer sig om at gøre ham så tryg som muligt. Med tiden vil tingene og mulighederne dog ændre sig.
Jeg kan godt forstå din bekymring i forhold til at I venter en lille ny, men lad være med at tage bekymringerne på forhånd og lad være med at fremskynde noget, som jeres søn ikke er parat til, fordi I ved at det vil være 'praktisk' på længere sigt. Der er stadig væk ½ år til du skal nedkomme og I udvikler jer jo alle i den tid.
Mit bedste råd I øjeblikket er derfor at du fortsat hjælper din søn, fordi det er det han kender og det som gør ham tryg. Lad far lave nogle andre ting med ham, så de på den måde 'kommer nærmere hinanden' og jeres søn oplever at far kan noget der er rigtig sjovt og som han gerne vil. Lad være med at tage sorgerne på forskud, men lad tiden arbejde for jer.
Fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske