Svar: Luft i maven om natten
20. juli 2009
Alder:
6 mdr.
Hej med dig
Du fortæller at din dreng har haft kolik de første 4 måneder og at hans tarme generelt har virket meget umodne og til at have svært ved at kapere mælk og måske også skemad ... Spørgsmålet er derfor om det er sådan han er, om han er en dreng der skal have lidt mere tid og lidt mere tilvænning til mælk og mad end de fleste børn måske skal ...?
Du skriver at maveproblemerne var bedre, da han fik Profylac. Det skyldes måske at mælkeproteinerne i dette produkt er hydrolycerede (spaltet) og man kan derfor overveje om han ville trives bedre med NAN H.A. som har delvist hydrolycerede proteiner. Bare en tanke.
Men ellers tænker jeg at det også kan handle om at din dreng sluger meget luft, når han spiser og at du her måske skulle forsøge med en anden form for flaske. Du kan købe flasker, som skulle minimere luftindtaget, bare det at bruge en flaskesut med ventil kan nogle gange gøre en forskel.
Det er også en god idé at du sørger for at han sidder så meget op som muligt, når han drikker mælk og når han spiser sin mad. Nu hvor han er 6 måneder, kan han fint sidde i høj stol og netop det at indtage maden siddende kan afhjælpe luftproblemer. Når du giver ham flaske inden han skal sove, så sørg for at han får mælken let eleveret, han bør ikke ligge fladt når han drikker :)
Du kan også se på sammensætningen af den skemad du giver ham. Det anbefales normalt at grød kun udgør to af dagens måltider og resten er grøntsagsmos. Du kan overveje om nogle af grøntsagerne giver mere luft i maven end andre, det gælder f.eks. forskellige former for kål og lignende. Som udgangspunkt skal han dog nu have mad som I andre spiser og må gerne begynde med kogt kød og fisk i mosen og man kan godt have en forventning om at jo mere rigtig mad han begynder at få, jo bedre vil hans mave også have det.
Mit forslag til en dagsplan, lavet ud fra dine tidspunkter, ser således ud:
Tidlig morgen 04/05: Flaske og sover videre
Morgen 7.30: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9: Tilbydes lidt frugtmos, frisk blød frugt i hånden at sutte på, det kan være appelsinbåde, fersken, blomme eller lignende, vand af kop.
Flaske og puttes til formiddagslur ca 9.30
Frokost 11.30-12: Grøntsagsmos med kød eller fisk og tilbydes ristede rugbrødsbjælker, agurkestænger eller lignende at gumle på. Vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur ca kl 13
Eftermiddag 15.30-16: Flaske og tilbydes igen lidt frisk blød frugt at sutte på, som om formiddagen.
Powernappen springes over
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk og vand af kop. Tilbydes stille og roligt mere og mere af jeres mad, lidt sovs, indmaden af en frikadelle (kød eller fiskedelle) osv. Kan tilbydes lidt brødskorper eller lignende at gumle på.
Flaske og puttes til natten ca 19.30-20
Sen aften 23: Flaske som gives mere eller mindre i søvne inden du selv går i seng.
Begynder herefter at sove igennem til næste morgen tidlig. Han behøver således ikke længere mælk midt nat. At sove igennem svarer til at han i denne alder sove 5-6 timer uden mælk, hvilket han faktisk gør nu fra 20-01, men det ville være dejligt, hvis han kunne gøre det fra 23-05/06 ... :o)
Hvis han havde en maveinfektion eller ikke tålte mælk, så ville han normalt få diarré og det lyder ikke til at være tilfældet hos jer. Det lyder hos jer som om at han har svært ved at nedbryde føde generelt og at du skal give ham varieret mad stille og roligt. Men netop igangsættelse af mere rigtig mad, tænker jeg også på sigt vil hjælpe ham, så det er en balance du skal finde :o)
Jeg håber ovenstående hjælper lidt videre på vej, fortsat held og lykke med ham.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske