Brev:
Leg og konflikter om legetøj
20. juli 2009
Alder:
13 mdr.
Leg og konflikter om legetøj
Hej Helen.
Håber du har haft en god ferie.
Så er Olivia efterhånden blevet 13 mdr., og der er nu dukket et nyt spørgsmål op.
Olivia har altid været en observerende pige, der bedst har kunnet lide at se nye ting og personer an fra vores arm, inden hun efter kort tid er tøet op og er smilende og glad.
Hun virker dog indimellem til at være bange for andre børn, især små børn omkring hendes egen alder, hvor hun bedst kan lide at sidde lidt på afstand og lege og observere.
Hun kravler over til os eller begynder at græde hvis andre små børn kommer for tæt på hende, hvor hun så sidder tæt på os og vi forsøger at vise hende, at det er i orden at de andre er der og inddrage hende i legen.
Dog er der en ting i forbindelse med kontakten med andre børn vi er i tvivl om, hvordan vi skal takle;
Vi har et vennepar med en datter på Olivias alder, som er lidt mere hidsig og ”voldsom” end Olivia er. Hun vil altid gerne have det Olivia leger med, og kravler hen og tager det fra hende, mange gange i træk.
Olivia reagerer enten ved at hun kravler hen til en af os, begynder at græde eller accepterer det og finder bare noget andet legetøj.
Tit ender det med at Olivia straks rækker det ud hun sidder og leger med til det andet barn, ligeså snart barnet nærmer sig, og så skynder hun sig at kravle over til en af os - det virker lidt som om hun tænker, at hun hellere bare vil opgive legetøjet med det samme, selvom det egentlig er noget hun sidder og er fordybet i.
Vi er meget i tvivl om vi skal lade dem klare det selv, og så håbe på at Olivia på et tidspunkt siger fra - eller om vi skal ”løse konflikten” for hende ved at tage tingen fra det andet barn og forklare at lige nu leger Olivia med den her og så finde noget andet til det andet barn?
Vi er tit sammen med det andet par og deres datter, så det er faktisk ret ofte vi er i denne situation - og vi vil derfor gerne have dit bud på, hvordan vi bedst takler det.
Det er ikke altid så rart at se sit barn bare føje sig, eller blive rigtig ked af det, men vi er som sagt også i tvivl om, om vi skal blande os og i så fald hvor meget.
På forhånd tak for hjælpen.
Venlig hilsen
Olivias mor og far