Svar: Leg og konflikter om legetøj
20. juli 2009
Alder:
13 mdr.
Kære Olivias mor og far
Det er meget svært at løse konflikter og mægle mellem børn på kun 13 måneder, det er jo begrænset hvor meget de forstår af forklaringer og de handler meget impulsivt og lystbetonet og vil naturligt i kraft af deres alder ikke kunne forholde sig til "dit og mit".
Det er først når børn bliver omkring 2 år, at de begynder at kunne finde ud af dette lidt mere, her begynder de også at lege mere sammen, hvor de lige nu leger ved siden af hinanden. Leg er meget vigtigt for børn, gennem legen lærer de noget om sig selv og noget om andre og den erfaring de to piger får med sig, når de leger som de gør, er vigtig for deres udvikling, vigtig for dem begge to.
Leg skal naturligvis være sjovt og lystbetonet og I må naturligvis prøve at skabe en situation, hvor begge piger føler sig anerkendt og mødt. Jeres venners datter skal på sigt lærer at se hvad det gør ved Olivia, når hun tager hendes legetøj og Olivia skal også lære at andre gerne vil låne og dele hende legetøj og at det ikke er farligt.
Leg er lystbetonet og en indre drivkraft, derfor leger børn ofte også på tidspunkter, hvor vi forældre ikke altid synes det er passende, eller de gør ting til leg, som vi faktisk ikke synes er leg. Hvis man siger til sit barn "nu synes jeg du skal sætte dig her og lege ..." så vil barnet ofte ikke gøre det, simpelthen fordi lysten ikke er kommet af sig selv.
Med børn i jeres pigers alder, vil det være godt at lege "gi-tag" leg både med dem og mellem dem og jer. Med gi-tag-leg mener jeg leg, hvor I låner Olivias legetøj, kigger på det og giver det tilbage igen. Så hun stille og roligt lærer at andre kan kigge, forholder sig roligt og afventer at få det tilbage.
I legen mellem de to, må I nogle gange lade dem klare det selv og det er her fint nok at Olivia trækker sig, det kan være en udmærket egenskab at have :) og andre gange må I bryde ind, sige til pigen der tager legetøjet "vil du gerne se dukken, den er også fin, så skal Olivia have den tilbage igen" og på den måde hjælpe dem begge, så begges behov bliver opfyldt.
Og en gang imellem må man naturligvis også sige nej til den anden pige og fortælle hende at hun ikke må lege med det Olivia har og så tilbyde hende et alternativ. Men som sagt er det svært i denne alder, fordi hun jo handler af lyst og netop lyst er vigtigt for leg :o)
Jeg håber I kan bruge mine tanker lidt videre, fortsat held og lykke og rigtig god sommer!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske