Brev:
Søvnmønster og sovevaner
20. juli 2009
Alder:
3 mdr.
Søvnmønster og sovevaner
Kære Helen.
D. 2. maj 2009 var vi så heldige at blive forældre til en sund og rask pige, som blev taget ved kejsersnit. Hun er nu 11 uger gammel. Pga. komplikationer efter operationen endte det med, at vi var indlagt i en uge på sygehuset, hvilket dog gjorde, at vi fik etableret amningen godt. Hun vejer nu 5060 g. og virker godt tilpas. Vi hører hende næsten aldrig græde. Kun når hun er sulten eller træt.
Som mange andre førstegangsforældre er vi konstant nervøse for, om vi gør det rigtige.
De første 4 uger blev hun ammet hver 4. time og sov ca. 3 timer derimellem. Det var meget systematisk. De sidste 4-5 uger har vi dog kæmpet en konstant kamp med at få hende til at sove om dagen. Vi prøver at aflæse hendes signaler og lægge hende ud i barnevognen, når hun virker træt. Hun bliver svøbt i sin dyne. Vi vugger/går med barnevognen til hendes øjne så småt begynder at lukke, så holder vi pause. Dette bliver vi med til hun sover. Nogen gange tager det en halv time, andre gange kun et lille kvarter.
Problemet er dog, at hun efter kort tid 20-30 min. vågner og pylrer, og hun falder ikke i søvn igen af sig selv. Så er vi ude at rokke igen på samme måde, og sådan kan vi blive ved i flere timer. Nogen gange opgiver vi helt og vælger simpelthen at gå rundt med barnevognen, for så får hun nemlig sovet. Hver gang vi stiller barnevognen, vågner hun dog. Der har været dage, hvor hun ikke har sovet i 4-6 timer på trods af, at hun gaber, gnider sig i øjnene og bliver stille. Derfor har der også været dage, hvor vi har trasket rundt med barnevognen. På de rigtig gode dage sover hun 3 gange om dagen i 1½-2 timer. Der er dog længe i mellem disse dage.
Hun falder ikke hen af sig selv. Kun når jeg ammer hende, begynder øjnene at rulle, og hun falder i søvn. Jeg har dog prøvet på at holde hende i gang under amningen, så hun ikke powernapper, men det er svært for hun bliver hurtigt træt. Kan jeg genere hende for meget, så hun ikke kan koncentrere sig om at spise? Hvad kan vi gøre, så hun bliver ved med at sove? Og er der noget vi kan gøre, så hun kan lære at falde i søvn af sig selv i barnevognen, når hun bliver ældre?
Om aftenen har vi det sammen problem igen. Hun vil ikke falde i søvn. Igen kæmper vi en time eller to, nogen gange hele aftenen, inden hun overgiver sig. Vi har prøvet alt, føler vi. Vi har gået rundt og vugget hende på armen, men hun begynder at græde ulykkeligt, når vi gør det på denne måde, hvilket vi ikke kan forstå. Det virkede, da hun var helt spæd?
Vi har lagt hende for sig selv i håb om, at hun selv falder hen. Det sker ikke. Enten protesterer hun, eller også ligger hun bare og kigger. Det kan hun gøre i lang tid, inden hun protesterer. Vi har gået rundt med liften, og vi har gået rundt med barnevognen. Lige nu vugger vi hende i liften på en gyngestol, men lige om et øjeblik er hun blevet for stor til liften, og hvad gør vi så?
Det er ikke sådan, at hun græder. Hun vil bare ikke lukke sine øjne og overgive sig til søvnen, selv om vi synes, at hun signalerer træthed. Igen kan vi kun få hende til at falde i søvn kortvarigt. Hun vågner ikke op med et skrig, men begynder bare at klynke og rumstere rundt, og så kan vi begynde forfra. Hvad kan vi gøre? Skal vi øve, at hun selv falder i søvn i sin lift hver aften? Og i så fald hvad kan vi gøre for at give hende gode sovevaner, så hun på længere sigt selv kan falde i søvn? Eller skal vi vugge hende i søvn, når vi nu ved, at der held ved det de fleste gange?
Som sagt havde vi i lang tid en rytme, hvor hun blev ammet ca. hver 4. time. Nu melder hun sig efter hver middagslur og så allerede igen 1½ - 2 timer senere, når hun bliver træt igen. Her får hun så kun en lille tår. Hun virker også meget sulten om aftenen. Selv om det kun er en time eller halvanden siden (nogen gange kun en halv time), hun er blevet ammet, så begynder hun at klynke, når vi vil putte hende. Så får hun en lille tår igen, og falder ofte så meget til ro, at vi kan putte hende. Hvor hun før blev ammet 6-7 gange om dagen, bliver hun nu ammet 8-10 gange.
Vi kan ikke helt finde ud af, om det er sult, eller om det er suttebehovet. Hun vil nemlig ikke tage sutten, men bruger i stedet sine fingre. Vi forsøger stadig med sutten. Vi er også bange for, om hun kan fylde maven for meget, så hun får ondt.
Igennem alt dette har vores eneste holdepunkt været, at hun har sovet godt om natten. Alt efter hvornår den sidste amning har fundet sted, så har hun sovet 5 timer, inden hun har meldt sig. Derefter har hun meldt sig med 3 timers mellemrum. Om natten falder hun i søvn ved brystet, og for det meste kan jeg lægge hende hen igen. Omkring kl. 7.30 plejer hun at være parat til en ny dag.
Inden for den sidste to uger er det dog også begyndt at ændre sig. Nu sover hun kun max 4 timer, hvis vi er heldige, og melder sig derefter hver 2. time. Kl. 5 er hun nu lysvågen, og hvis vi får hende til at sove derefter, så sover hun meget uroligt – basker med arme og ben og drejer hovedet fra side til side. Er det ”normalt”, at hun sådan pludselig ændrer rytme?
Da hun var 2-6 uger døjede hun med maven. Vi gik til en zoneterapeut og syntes, at det hjalp til en vis grad. Hun har stadig lidt bøvl med at komme af med luften, men det er ikke så slemt mere. Vi har også prøvet kraniosakralterapi.
Håber du kan hjælpe os.
Hilsen Lis