Svar: Søvnmønster og sovevaner
20. juli 2009
Alder:
3 mdr.
Kære Lis
Tillykke med den lille pige :)
Det lyder som om at der hos jer er en sammenhæng mellem jeres ammerytme og jeres datters søvn og det kunne godt tænkes at hun lige nu har behov for at få mælkemængden sat lidt op.
Derfor vil jeg anbefale dig, at du starter med at amme hende, når hun vågner af en lur, lad hende spise rigtig godt fra det ene bryst, sørg for at holde hende godt igang osv. som du beskriver at du allerede forsøger, så du sikrer dig at hun får hvad hun har behov for. Herefter skal hun bøvse, pludres med, skiftes osv. og inden hun så skal sove igen, så ammer du hende fra modsatte bryst.
På den måde sikrer du dig at hun får mælk nok, at maven er fyldt godt op inden lur og samtidig får du stimuleret brystet ekstra fordi du ammer fra begge sider mellem hver lur. Ved at amme efter denne metode i et par døgn, vil du ganske givet øge din mælkemængde og mærke at hendes rytme og søvn ændrer sig igen - til det positive :)
Når du ammer hende inden putning, så overvej om du skal amme hende svøbt. Altså amme fra det ene bryst, bøvse, lege, skifte hende, svøbe hende, amme fra modsatte bryst og putte hende. Ved at amme hende svøbt, kan du lettere flytte hende fra din favn og ned i barnevognen, sengen eller hvor du nu ønsker hun skal sove.
Det er naturligt at hun protesterer, når hun lægges fra en varm favn ned i en kold seng, hun bryder sig ikke om dette skift. Det at være svøbt vil gøre hende tryg og hun vil stadig føle sig omsluttet, men det vil være af et klæde og ikke af jeres arme.
Når I lægger hende fra jer, skal det være inden hun falder i så dyb søvn, at hun ikke ænser at hun bliver flyttet. Det er synd for hende, hvis hun sover godt og idet hun så lægges ned, så oplever hun et skift og bliver forskrækket fordi hun pludselig er lagt et helt andet sted. Det er utrygt. Det er derfor vigtigt at hun lige når at følge lidt med i at hun rent faktisk flyttes, men samtidig på et tidspunkt, hvor hun er træt nok til at sove videre og ikke protesterer - det er svært, men det kan lade sig gøre.
Se og lyt til hendes vejrtrækning, hendes øjne. Prøv at lægge hende fra dig, når du fornemmer at vejrtrækningen er blevet roligere, langsommere og når du kan se at hun er lige ved at falde i søvn og endnu ikke sover tungt, hendes øjne kører rundt i hovedet, hun har svært ved at fokusere og hun er tydeligt lige ved at falde i søvn, men sover endnu ikke. Stille og roligt putte hende fra din favn ned i egen seng. Hun er stadig svøbt og I kan her godt forsøge med en sut, hvis hun vil have den. Stå lidt ved hende, hold dine hænder roligt på hende, så hun fornemmer at du stadig er der. Lad dine hænder have lidt vægt på hendes krop, så der er lidt tyngde, vug hende blidt imens hun ligger ned, stille og rolige, rytmiske bevægelser - altså lulle hende til ro, hjælpe hende til at overgive sig til søvnen ved at bruge hænderne på hendes krop - på den måde kan I komme væk fra liften i gyngestolen :)
Derudover tænker jeg at det vil være rigtig godt, hvis I kunne være opmærksomme på hendes bevidsthedstilstande. Det er sådan at små børn har forskellige bevidsthedstilstande, som det vil være godt for dig at kende til, fordi det fortæller dig lidt om hvornår du skal putte din datter.
Stille årvågenhed: Er der hvor din datter ligger og kigger. Ganske stille studerer omgivelserne, lyspletten på væggen, dit ansigt og dine bevægelser. Hun ligger helt stille, følger med øjnene men uden at dreje sit hoved.
Aktiv årvågenhed: Bevæger sig lidt mere, hun kigger mere aktivt rundt, kommer med små lyde, knirker lidt, vægrer sig måske lidt mod kontakt, begynder at virke lidt søgende, sulten eller har behov for hjælp til at koble lidt fra, vender blikket væk og fortæller at hun har brug for lidt ro. Det er ikke det samme som at hun har behov for at sove.
Gråd: Hun begynder at græde, hun hun har været aktiv, er ved at blive træt, er irritabel eller begynder at mærke at hun nu er ved at være sulten. Måske vil hun gerne løftes lidt op, har brug for hjælp til at skifte stilling, få en ny ble, måske behov for bare at ligge lidt for sig selv og lade alle de indtryk hun har fået bundfælle sig.
Døsig: Når hun er træt og har brug for at blive puttet. Døsighed kan dog også være der lige når hun er ved at vågne lidt op fra en lur. Hun bevæger sig, øjnene holder op med at fokusere, virker lidt matte, hun rynker panden, smiler måske lidt, spidser munden, smasker, Øjenlågene er ved at falde i og hun ruller med øjnene. Det er i denne periode at hun skal puttes eller gerne lige lidt før. Ved at putte hende på dette tidspunkt, så giver du hende mulighed for at få en længere sammenhængende søvn.
Når jeg læser jeres brev, så får jeg lidt på fornemmelsen, at I nogle gange putter hende for tidligt, at I putter hende der hvor hun er "stille årvågen", hvor hun ikke er parat til at sove, men i stedet har brug for at ligge og studere verden. Andre gange lykkes det jer at fylde hende godt op med mad og rammer tidspunkter, hvor hun er døsig og parat til at sove og så sover hun fint, som man kan forvente :)
I skal regne med at hun har brug for at sove 3 lure dagligt, en lur om formiddagen, en middagslur og en lur sidst på dagen. I skal også gå ud fra, at hun ikke kan være vågen i mere end ca 2½ time af gangen, så skal hun have mad og puttes igen.
Jeg håber ovenstående tanker hjælper videre på vej, fortsat held og lykke med hende :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske