Brev:
Svært ved at falde i søvn om aftenen
20. juli 2009
Alder:
2 mdr.
Svært ved at falde i søvn om aftenen
Kære Helen
Jeg er ny abonnent, men har siden min søns fødsel for næsten 3 år siden læst en del af dine svar og har fået stor hjælp af dem.
Jeg har nu født en dejlig lillesøster som er knap 12 uger gammel. Hun er en meget nem og glad pige, men hun giver os lidt problemer om aftenen.
Hele døgnet kan vi putte hende ved bare at lægge hende i liften og give hende sutten, men om aftenen skriger hun. Det er lige meget om vi forsøger kl.20 eller 21.30 så skriger hun. Hun er tydeligvis dødtræt, men kan af en eller anden grund ikke finde ro om aftenen.
Dette aften skrigeri har stået på i 3 uger nu og nogle aftener er det 2 timer det varer andre gange 15-20 min.
Hun sover gerne 2 lure i løbet af dagen på omkring 2 timer men ca. fra 16 tiden bliver det kun til lidt powernapping på ca. 30 min. Hendes vågne perioder frem til eftermiddagen er på 5 kvarter hvor hun spiser og vi snakker og leger eller hun ser på at jeg laver praktiske ting. Hun er glad og tilfreds hele dagen og begynder først at skrige når vi putter hende i liften.
Hun bliver fuldstændig tosset og trækker benene op under sig, hun kan godt falde til ro lidt og næsten falde i søvn for så pludselig at begynde på skrigeriet igen.
De første aftener forsøgte vi med alle mulige forskellige ting hvilket gjorde det hele meget værre, men nu holder vi fast i at hun skal ligge i liften for vi kan jo se at hun er dødtræt. Vi sidder så hos hende og stryger hende over håret og taler roligt til hende eller sidder med liften på skødet og vugger den frem og tilbage.
Der er sket en ændring i hendes afføringsmønster således at hun nu har afføring 1-2 gange pr. dag i stedet for i hver ble. Kan denne ændring (som jeg forstår, er helt normal) give hende ondt i maven om aftenen? Det er det med at hun trækker benene op under sig der gør at vi tænker at hun måske har ondt, samtidig med at det lige som kommer lidt i ”anfald”. Hun har de sidste 1½ uges tid spist mindre end tidligere, men sover alligevel fint både dag og nat.
Vi tænker altså at det enten er mavesmerter (hvilket hun slet ikke har haft fra fødslen og indtil for 3 uger siden) eller måske overtræthed/overstimulering. Der er bare slet ikke noget mønster i varigheden af skrigeriet i forhold til om vi har været i byen eller ej.
Vi har fundet ud af at det hjælper en smule at lægge hende på siden og så ”fixere” hendes arme og ben, så falder hun hurtigere til ro og i søvn. Når hun så sover tungt vender vi hende om på ryggen uden hun vågner.
Når hun endelig falder i søvn så sover hun super fint og vågner højest 1 gang i løbet af natten og nogle gange slet ikke før næste morgen. Der er slet ingen problemer med at putte hende om natten efter amning, det er kun den ene putning om aftenen, der volder os problemer. Når først hun sover kan vi tage hende op, amme hende og putte hende igen uden den mindste ballade, hun vågner næsten ikke engang.
Kan lige oplyse at hun ved fødslen vejede 3700 g og var 52 cm lang. 10 uger gammel vejede hun 6000 g og målte 62,5 cm
Hun ammes udelukkende.
Hvis du har brug for flere oplysninger før du svarer så skriv endelig til mig.
Med venlig hilsen
Emilies mor