Brev:
Natflaske - sult eller gammel vane?
20. juli 2009
Alder:
8 mdr.
Natflaske - sult eller gammel vane?
Hej Helen
Tak for dit tidligere svar. Det går pt. en del bedre med at sove for vores datter. En nat kan nu som regel klares med ca. 3 besøg, hvoraf hun får flaske en af gangene.
Vi putter hende ved 20 tiden med en stor flaske vælling. Hun spiser som regl 150-200 ml. Hun vågner derefter normalt engang mellem 01 0g 03. Hun græder ikke, ligger bare og snakker. Hun har helt fra hun var omkring 3 måneder gammel fået sin natflaske på det tidspunkt, og jeg giver hende fortsat en flaske der. Hun spiser et sted mellem 100 og 150 ml.
Resten af natten har hun gerne en eller to opvågninger hvor jeg blot stryger hende lidt på ryggen og putter dynen omkring hende, hvorefter hun plejer at ligge sig til at sove efter et kvarters tids hygge sludder.
Jeg har læst et par steder at mavesækken på et barn på 8 måneder skulle kunne rumme mad nok til 10-12 timer og natflasken derfor bør droppes senest fra 8 måneders alderen.
Tror du vores datter er sulten når jeg giver hende natflasken (hun spiser uden at slippe flaske et øjeblik) eller tror du det er gammel vane?
Det er mig der altid har givet hende natflasken, dels fordi hun da hun var yngre protesterede voldsomt når det var min mand og dels fordi hun lettest falder i søvn igen når det er mig der giver hende. Jeg skal dog starte på job om en god månedstid, og det kunne selvfølgelig være dejligt ikke at skulle op hver nat og lave flaske til hende. Omvendt er jeg meget i tvivl om jeg kan nå den 1/2 liter hun skal have per døgn hvis hun ikke får om natten længere.
Ved at nogen kan få en mere sammenhængende nat ved at give barnet en flaske omkring kl 23, det har bare aldrig virket for os. Hun tager simpelhen ikke rigtig noget hvis vi forsøger. (Det er dog i al fald en månedstid siden vi sidst prøvede et par aftener) Vi har sommerferie sammen 4 uger fra næste uge, så kunne vi jo forsøge at køre den rutine ind - eller hvad tænker du?
På forhånd tak for hjælpen
Med venlig hilsen
Pia