Svar: Natflaske - sult eller gammel vane?
20. juli 2009
Alder:
8 mdr.
Kære Pia
De fleste børn har i 8-9 måneders alderen behov for at få 3 flasker dagligt, hvilket svarer til at de drikker ca 600ml i alt (180-200ml x 3). Det handler ikke kun om at give dem mælk, men også om at væskebehovet skal dækkes og de 3 flasker ligger i denne alder ofte tidlig morgen, aften og sen aften.
Det er praktisk at have flaskerne liggende i ydertidspunkterne, fordi det giver mere plads til rigtig mad i løbet af dagen og netop i 8-9 måneders alderen, begynder barnet jo at spise mere rigtig mad, mere familiemad, mad i stykker osv. Det kræver stor koncentration at spise mad i stykker og barnet bruger rigtig meget energi bare på at spise og hvis barnet så bliver fyldt op med mælk, så er overskuddet og lysten til at forsøge at spise mere selv, ikke særligt stor.
Nogle børn har dog svært ved den sene aftenflaske, som du beskriver at I har forsøgt med og så er det bedre at lade barnet melde sig selv og så give flaske kl. 01-03, når hun selv viser at hun er tørstig. Det er naturligvis lidt besværligt fordi man så får sin nattesøvn afbrudt, men det er trods alt til at leve med ...
At sove igennem i denne alder betydre at barnet kan sove 6-7 timer uden at få noget at drikke. Det betyder faktisk at jeres datter sover igennem nu, når hun sover fra ca 20-02, får mælk og sover igen. Man kan ikke forvente at børn på 8-9 måneder skal sove 10-12 timer uden at få noget at drikke ... De fleste børn er 12 måneder inden de kan dette.
Omkring 10 måneders alderen vil man normalt kunne trappe ned til to flasker dagligt og de vil ofte ligge aften (19.30-20) og sen aften (23-24) eller aften (20) og tidlig morgen (04) og det kunne godt tænkes at det bliver som sidstnævnte hos jer og det er helt normalt og helt i orden. At få en flaske kl. 03-04 påvirker ikke indtaget af morgenmaden, men vil give hende den mælk og væske hun behøver og gøre at hun så sover roligt videre igen ...
Der er også nogen der vælger at give en flaske inden middagslur, altså når barnet har fået både formiddagsmåltid og frokost, så fyldes barnet ekstra op med en flaske og puttes så til middagslur. Det er også helt okay og hvis barnet drikker mælk her, så kan det godt være at man kan nøjes med kun en flaske inden sengetid om aftenen.
I givet fald, kunne du så forsøge at trappe lidt ud af flasken midt nat, så hun stille og roligt får mindre og mindre. Hvor hun nu får f.ek.s 150ml, så kunne du give hende 125, så 100, så 75 osv. så hun tilsidst lærer helt at undvære den :) Vågner hun så, kan hun jo i stedet får lidt vand ...
Jeg håber mine tanker hjælper lidt videre på vej og giver lidt idé til hvordan I kan komme videre.
Fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske