Brev:
Vågner alt for tidligt
20. juli 2009
Alder:
8 mdr.
Vågner alt for tidligt
Hej Helen.
Vi har en dejlig dreng på 8½ måned. Han trives og er glad og er fint med i hans udvikling. Vi har dog det "problem" med ham, at han begynder sin dag så ukristelig tidligt - i hvert fald efter hans forældres mening.
Han bliver puttet om aftenen imellem 19-19.30, og det tager ham som regel en 20-30 min. at falde i søvn om aftenen, da han er overtræt.
Dette skyldes at han vågner imellem 05-05.30 hver morgen og vil ikke sove igen. Nogen gange endda lidt i 5.:-(
I løbet af dagen sover han typisk et sted imellem 2½ og 3 timer. På en rigtig god dag 3 timer.
Det virker lidt som om han ikke får nok søvn i løbet af døgnet. Han får i gennemsnit cirka 12½ timer i døgnet. Sidst på dagen er han meget pirrelig. Vi har forsøgt at gøre det fuldstændig mørkt på hans værelse og vi har prøvet at give ham en flaske mælk når han vågner, men det hjælper ikke. Desuden vil vi gerne væk fra flasken nu - han skal snart i dagpleje og spiser godt i dagtimerne. Han får dog vælling både om formiddagen og til at sove på.
Det skal siges at han sover godt om natten. Vi er en gang imellem oppe hos ham en enkelt gang for at give ham sutten, men ellers er der ro.
Er der overhovedet noget som helst vi kan gøre for at han kan sove lidt længere om morgenen? Vi er enige om at fra kl. 06.00 ville være rigtig fint, men er det overhovedet realistisk?
Jeg skal snart starte på arbejde igen, og tanken om at skulle op hver dag meget tidligere end nødvendigt, er ikke så rar.
Hvornår kan man forvente at et lille barn sover til omkring kl. 07 ??
Tak for en god brevkasse og altid brugbare svar.
Med venlig hilsen
Anja