Brev:
Spise selv? - 8 mdr.
20. juli 2009
Alder:
8 mdr.
Spise selv? - 8 mdr.
Kære Helen
Hvornår begynder børn at spise og drikke selv?
Vores datter vil meget gerne holde sin ske og gaffel, men det der kommer på ske eller gaffel ender ikke rigtig i munden (endnu) ved godt at det er et spørgsmål om øvelse.
Vi giver hende også mad som hun selv kan sidde med og putte i munden, og det går rigtig fint. Pincet grebet er der ikke helt men hun kan faktisk putte ret små ting ind i munden (en mast ært eller majskorn)
Mit spørgsmål går på om hun skal have lov selv at have tallerkenen foran sig og vælge det hun vil have eller det endnu er for tidligt? Skal hun lære at spise sin aftensmad med fingrene eller skal vi forsøge at lære hende at bruge ske og gaffel eller en kombination?
Har forsøgt at give hende tallerkenen en enkelt gang, men hun klemte blot det mad der var på den også røg den en tur på gulvet. Det synes jeg jo ikke hun fik meget mad ud af, så er lidt i tvivl om hvordan vi lige skal gribe "selv spiseriet an".
Vi forsøger fortsat at give hende grøntsagsmos til aftensmad suppleret med vores aftensmad, men ind i mellem gider hun det bare ikke. Blander som regel kartofler med lidt gulerod, broccoli eller ærter – men hun spiser klart mest hvis der kun er kartofler i mosen. Hun får normal lidt sovs eller kødsovs på. Kan godt se at den mængde aftensmad hun får at spise hvis ikke hun får mos er alt for lille til at mætte, men har du forslag til hvordan vi holder hendes interesse for mosen?
Vores dag ser nogenlunde sådan ud:
Mellem 07 og 07.30 Vågner
Omkring kl 08: Havregrød og vand af glas
Mellem 09 og 09.30 puttes til formiddagslur
Hvis hun ikke har spist ret meget havregrød giver jeg hende en flaske inden hun bliver puttet.
Sover ca. 1 ½ time.
Står op ved 11 tiden.
Ca kl 12 Frokost – giver hende risgrød, lidt grønsagsmos med kød fra glas, samt agurk el lign til hånden. Giver hende også en lille ½ skive rugbrød med leverpostej eller fiskepålæg, men puha det tager godt nok lang til at tygge med de 2 tænder hun har :)
Mellem 13 og 13.30 Puttes til eftermiddags lur med en flaske hun tager højest 70-80 ml.
Sover igen ca 1 ½ time
Står op mellem halv 3 og 3.
Ca kl 15 lille portion flerkorns grød og frisk frugt hun selv sidder med. Vand af glas
Hun er altid meget træt og vrøvlet omkring kl 17 så hun får faktisk stadig en lille lur på 20 min, selvom jeg godt ved at hun burde kunne undvære den. Hun er også svær at få til at sove på det tidspunkt hvis jeg bare stiller barnevognen, så går en tur med hende, hvor hun som regel sover efter 5-10 min
Ca. kl 18 aftensmad – grøntsagsmos + smagsprøver af vores mad. Vand af glas
Ca kl 20 puttes med ca 200 ml vælling.
Hun er stadig rimelig svær at få til at sove og det tager ofte en time før der er ro selvom hun gnider øjne og er træt inden vi starter putningen. Når hun kommer ind i sin seng virker det som om hun lige får et skud ekstra energi. Vender sig om på maven, får sig møvet ned i fodenden trækker sig op ved tremmerne og karter rundt.
Jeg ved godt at de 20 min hun får mellem 17 og 18 ikke gør det lettere, men hun er virkelig pylret under aftensmaden hvis hun ikke lige har fået et powernap. I går sov hun ikke sin powernap hvilket gave en aftensmad hvor hun ikke ville spise ret meget, og hun var også for træt til at spise sin vælling da jeg så puttede hende halv 8 (tog kun 50 ml) og græd af træthed. Til gengæld sov hun så efter 5 minutter, så jeg er med på at vi skal derhen hvor powernappen afskaffes, men hvordan kommer vi derhen?
Jeg måtte op både kl 24 og kl 05 for at give hende flaske da hun jo selvfølgelig var sulten pga den manglende aftensmad og vælling, så synes ikke at det er så ligetil bare at afskaffe hendes power nap.
Hun er en god stor pige på 9,8 kg og 76 cm, blev 8 måneder d. 12 juli
Jeg har også netop sendt dig en mail vedr. natflaske – bare så du ikke laver dobbelt arbejde og lave 2 dagsplaner.
Tak for hjælpen