Svar: Spise selv? - 8 mdr.
20. juli 2009
Alder:
8 mdr.
Hej med dig
Din datter har naturligt behov for mere og mere familiemad, mere og mere mad med bid i, men hun har stadig også behov for at blive suppleret med skemad. Det at spise selv kræver stor koncentration og er stadig så svært at hun mister overblikket og kører træt. Derfor får hun ikke mad nok og har brug for at du supplerer med lidt på en ske, så hendes energibehov sikres. Hun er jo i en fysisk meget aktiv alder og har stadig brug for små hyppige måltider :)
Hun kan og vil gerne spise med fingrene, lige nu bruger hun sandsynligvis 3 fingre, når hun skal tage en brødhap eller en pastaskrue op fra bordet og i løbet af de næste 1-2 måneder bliver hun så mere og mere avanceret og begynder at bruge tommel- og pegefinger (pincetgreb).
Hun vil også kunne spise af en gaffel. Hun vil ganske givet ikke selv kunne komme maden på gaflen, men hvis du hjælper hende med dette, vil hun selv kunne føre den til munden. Ofte vil hun pille maden af gaflen med fingrene og putte maden til munden den vej og det er også okay. Hun skal jo lære.
Hun kan ikke selv spise med ske. Hun mestrer simpelthen ikke det at få maden på skeen og føre maden til munden uden at dreje i arm og hånd - maden vil falde af skeen og skeen gå på hovedet til munden. Derfor er en gaffel lettere, her bliver maden siddende på :) De fleste børn er omkring 16 måneder inden de mestrer teknikken at spise af en ske.
Giv hende gerne små hapsere, som hun selv kan øve sig i at putte i munden og suppler så med lidt på en ske ved siden af. Giv hende mad som I andre også spiser, det vil også gøre hende mere interesseret i grøntsagsmosen. Hun kan f.eks. godt få frikadelle i stykker (fingre eller gaffel) og så kan du supplere med mosede kartofler og sovs ved siden af på en ske. Hun må også meget gerne få pasta og risretter, i det hele taget meget gerne mad som smager af noget og det hun ser I andre også spiser :)
Det er fint i en periode at fjerne tallerkenen, hvis den virker for forstyrrende og fjerne fokus fra maden. Så læg i stedet lidt brødhapsere på en ensfarvet dækkeserviet og lad hende spise en af gangen.
Mange børn vil i denne alder have behov for at få en godnatgrød, simpelthen fordi de ikke får spist nok til aften og de er trætte og mister koncentrationen.
En plan for dagen ser således ud:
Tidlig morgen 05: Flaske
Morgen 7.30-8: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9-9.30: ½ bolle med smør, ost i stænger, frugtmos og frisk frugt i hånden, vand af kop.
Formiddagslur ca kl 10, sover max 1 time
Frokost 11.30-12: Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, gerne fiskepålæg, rester fra aftensmaden som kogte grøntsager, kartoffelbåde, godt kogte pastaskruer eller lignende. Suppleres med grøntsagmos (hjemmelavet eller mos fra glas), vand af kop.
Puttes til middagslur ca 13.30, sover 1½-2 timer
Eftermiddag 15.30-16: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt, evt. en lille portion tykmælk med frugtmos, eller lidt flerkornsgrød som nu, vand af kop.
Aften 18: Familiemad, ris, pasta, kød, fisk, grøntsager, sovs af forskellig slags. Maden skal bestå af mad i stykker og moset mad. Maden skal smage af noget og tage udgangspunkt i jeres mad. Vand af kop.
Suppleres evt. med en godnatgrød alt efter hvor meget aftensmad hun har spist.
Puttes til natten med en flaske 19.30-20
Sen aften 23-24: Flaske
Jvf. tidligere brev, så kan I også vælge at give en flaske inden middagslur og springe flasken sen aften over og så lade hende selv vågne og melde sig mellem 01-03, når hun føler tørst og behov for mælk/væske.
Med hensyn til powernappen om eftermiddagen, så tænker jeg at jeres datter sover forholdsvis meget både formiddag og eftermiddag og at I måske ville komme lettere igennem denne overgang, hvis hun sov en lidt kortere formiddagslur og en lidt længere middagslur. Det kræver naturligvis at I så vækker hende om formiddagen og jeg ved ikke hvordan I har det med det. Det kan også være at hun vil vågne af sig selv lidt før, hvis hun ikke har fået formiddagsflaske ...
Det er en overvejelse I kan gøre jer.
Ellers er muligheden naturligvis at lade hende powernappe sen eftermiddag/tidlig aften, men så vil hun naturligt få en kortere nattesøvn og vil derfor have brug for at komme senere i seng eller vil i stedet begynde at stå tidligere op ...
Jeg håber at mine overvejelser og plan for dagen hjælper jer lidt videre på vej, fortsat held og lykke med hende :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske